Italiensk operatör vill exportera framgångsrik affärsmodell

Foto: Italo

Den italienska järnvägsoperatören Italo satsar på att exportera sin affärsmodell till bland annat Spanien, Tyskland och Frankrike som ett resultat av företagets börsintroduktion planerad till februari. Det uppger företagets grundare och ordförande Luca Cordero di Montezemolo i en intervju med Reuters.

Italo, den enda privata operatören av höghastighetståg i Europa, har redovisat stark tillväxt i Italien tack vare attraktiva priser och låga kostnader. Detta har varit möjligt tack vare biljettförsäljningen som nästan uteslutande sker på internet. 

– Under de närmaste åren kommer järnvägen bli mycket viktig i Europa och vår affärsmodell kan mycket enkelt exporteras, säger Luca Cordero di Montezemolo till Reuters.

Inom två år kommer den europeiska persontrafiken på järnväg öppnas för konkurrens i länder som Spanien, Tyskland och Frankrike där dominanterna är de statliga operatörerna Renfe, Deutsche Bahn respektive SNCF.

Sedan Italo etablerade sig på den italienska järnvägsmarknaden 2006 har efterfrågan på långdistansresor ökat med 80 procent samtidigt som det genomsnittliga biljettpriset minskat med 40 procent i Italien. Den statliga järnvägsoperatören Ferrovie dello Stato har flera gånger i domstol försökt stoppa Italos framfart - utan framgång.

Efter sin börsintroduktion kommer Italo öppna flera nya rutter i Italien, bland annat Turin-Venedig, och samtidigt förbereda sig på expansion i Europa.