Trimmad Bergslagsbana avlastar Västra stambanan

Kejsarbäcken är en av de ombyggda mötesstationerna på Bergslagsbanan. Foto: Trafikverket 

Nyligen har Bergslagsbanan upprustats på sträckan Kil-Ställdalen. Detta öppnar upp för en kapacitetsökning med upp till tio godståg per dygn samt tätare persontrafik. Det hävdar Trafikverket på sin nyhetsportal.

Bergslagsbanan som sträcker sig mellan Gävle och Kil, är ett viktigt godsstråk för trafiken mellan Bergslagen och Göteborg. Banan är enkelspårig med undantag för sträckorna Gävle–Hagaström och Grängesberg–Ställdalen. Det finns persontrafik på sträckorna Gävle-Falun-Ställdalen-Frövi och Ludvika–Ställdalen–Nykroppa (– Kristinehamn). Mellan Nykroppa och Kil är det bara godstrafik.

Godsstråket väster om Vänern, Gävle-Göteborg, är nu ett alternativ till Västra stambanan. Även Värmlandsbanan avlastas. Planerade banarbeten förbättrar banans standard ytterligare, men i nuläget kan ytterligare tio tåg om dagen få plats.

– Nu ökar vi möjligheterna för tågoperatörer att välja banan väster om Vänern istället för den i dag hårt belastade Västra stambanan, säger Håkan Wennerström, regiondirektör Trafikverket i myndighetens nyhetsbrev.

Utöver införandet av fjärrblockering har nya mötesspår byggts och gamla byggts om, vilket gör att långa tåg kan mötas och köra om varandra på stationerna mellan Kil och Ställdalen. Fotgängare och cyklister har fått säkrare järnvägsövergångar.

– Vi har byggt sex nya mötesstationer, sett över plankorsningarna samt infört fjärrblockering för att öka kapaciteten för gods- och persontrafiken, säger projektledare Mark Jones på Trafikverket.

Investeringen ingår i en storsatsning på järnvägens tillförlitlighet, vilket bidrar till hållbar samhällsutveckling. Samhällsnyttan kan beräknas till omkring 100 miljoner.
Källa: Trafikverket