Omfattande underhållsarbeten i Norge

Foto: Ingunn Halvorsen

Under 2017 har omfattande underhållsarbeten gjorts på järnvägen i Norge. De största insatserna har koncentrerats till Sørlandsbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen och Nordlandsbanen samt till sträckor i Osloområdet.

På sträckan Lysaker-Oslo S-Etterstad har man sedan 2009 plöjt ned cirka 2,5 miljarder norska kronor på uppgraderingar och förnyelse av tekniska anläggningar.

– På den här sträckan har vi hunnit ikapp eftersläpningen när det gäller underhållet och det råder ingen tvekan om att åtgärderna kommer att ha effekt. Våra system har blivit mer robusta samtidigt som flexibiliteten på sträckan ökat. Även om vi har haft stor trafiktillväxt under de senaste åren är punktligheten nu på 88 procent under rusningstid i närheten av Oslo central, medan den var 81,6 procent under 2011. Vårt mål är en punktlighet på 90 procent nästa sommar, säger Vibeke Aarnes, chef för Infrastruktur på Banenor.

Under 2017 avsatte Banenor 2,5 miljarder kronor på drift och 1,8 miljarder på förebyggande och avhjälpande underhåll.