Trafikverket om myndighetens upphandlingsrutiner  

Foto: Riksbanken

Trafikverket gör affärer för 40 miljarder kronor per år, vilket gör myndigheten till den största beställaren i anläggningsbranschen. Nu har ämbetsverket, på uppdrag av regeringen, fått till uppgift att redogöra för hur myndigheten arbetar med strategiska offentliga inköp och det arbetsrättsliga regelverket på arbetsmarknaden. Tanken är att myndigheter och kommuner ska kunna använda rapporten som en handbok i upphandling. Det meddelar Trafikverket på sin nyhetsportal.

- Jag är glad över att vi kan dela med oss av vår kunskap och våra erfarenheter av inköp till andra verksamheter. Det gynnar hela marknaden, säger Åsa Markström, tillförordnad inköpsdirektör.
Camilla Ahston, utredningsledare och internationell strateg på Trafikverkets avdelning Inköp och Logistik, berättar vidare: 
─ Nu har Trafikverket kommit en bra bit på vägen i arbetet med våra strategiska inköp. Ett viktigt verktyg är det löpande samarbetet med leverantörsmarknaden och branschföreningar där vi tillsammans arbetar för ökad produktivitet och innovation. Vi har också infört ett kontrollsystem och lägger ett stort fokus på de krav vi ställer samt på uppföljning av våra leverantörer, säger Camilla.
Ytterligare ett viktigt verktyg för att vässa inköpsorganisationen är innovationsupphandling som används för att gynna och stimulera utveckling på leverantörsmarknaden. Innovationsupphandling kan ses som ett incitament för att få bättre funktion, och ökad produktivitet. I praktiken innebär det att Trafikverket ställer krav på funktion snarare än går in och detaljstyr, skriver myndigheten.

Sociala krav
Sociala krav används för att skapa en sund konkurrens och bättre ordning på arbetsmarknaden. Trafikverket har sociala kravför att motverka lönedumpning, dåliga arbetsvillkor, svartarbete, diskriminering och korruption när vi gör upphandlingar. Lagar ska följas och konkurrensen ska vara rättvis. Kraven skrivs in i kontrakten när upphandlingar görs och ska genomsyra alla leverantörsled under hela kontraktstiden. 
─ Som den stora beställare vi är, är det oerhört viktigt att Trafikverket står främst i ledet när det gäller att motverka social dumpning och att vi hela tiden arbetar aktivt för att säkerställa goda arbets- och anställningsvillkor i upphandlingar. Konkurrensen bland våra leverantörer ska vara rättvis och bygga på kompetens och bra arbetsvillkor i hela leveranskedjan, säger Åsa Markström tillförordnad inköpsdirektör.
Källa: Trafikverket