Strukton fortsätter underhålla Svealandsbanan

Foto: Strukton Rail

Strukton Rail tar hem ansvaret för basunderhåll på Svealandsbanan i Mälardalen, mellan Södertälje och Valskog. Uppdraget kommer från Trafikverket och startar 1 oktober 2018.

Strukton ansvarar redan idag för underhållet på Svealandsbanan. Det nya kontraktet innebär att Strukton fortsätter det långsiktiga arbetet för att hålla järnvägen i bra skick och bidra till en punktlig tågtrafik.
‒ Vi gläds åt att det blir en fortsättning. Det nya uppdraget är ett kvitto på att Trafikverket är nöjda med våra insatser och det goda samarbetet vill vi fortsätta, säger Joakim Ahlström, arbetschef på Strukton Rail.

Sammanlagt är det 138 växlar och 196 kilometer järnväg med tillhörande teknik som ingår i Svealandsbanan. I uppdraget ingår att underhålla och säkerhetsbesiktiga bana, el och signaler. Under vintern röjer Strukton spår, växlar och järnvägsstationer från snö och is, och preparerar plattformarna mot halka.
Uppdraget gäller till 30 september 2023 och kan därefter förlängas med två år. Kontraktet är värt drygt 256 mkr.

Fakta Svealandsbanan
Svealandsbanan är en elektrifierad bana som tar både gods- och persontrafik. Den byggdes om på 1990-talet och är därmed en av Sveriges yngsta järnvägar. Undantag är sträckan Eskilstuna – Rekarne – Valskog som rustades upp istället för att byggas om. Banans totala längd är 196 km inklusive dubbelspåren på sträckan mellan Nykvarn och Läggesta samt mellan Eskilstuna och Folkesta. Nu pågår ytterligare en utbyggnad med dubbelspår mellan Strängnäs och Härad. Projektet omfattar en närmare tre kilometer lång tunnel och nytt stationshus i Strängnäs. Allt beräknas vara klart sommaren 2018.