Oslo Centralstation under upprustning

Under 2016 har Bane NOR, (f.d. Jernbaneverket) entreprenörer ägnat sig åt rivning och återuppbyggnad av järnvägsteknisk infrastruktur vid Oslo centralstation och på Loenga. Foto: Condotte
Follobanans anslutning till centralstationsområdet i Oslo. Skiss: Bane NOR

En väsentlig del av Follobaneprojektet, som är ett av Norges största infrastrukturprojekt, äger rum på och i anslutning till Oslo centralstation. Follobanan ökar framkomligheten på en av Norges mest högtrafikerade järnvägssträckor, vilket förstås även ökar belastningen på Oslo centralstation. Utöver en rejäl upprustning av stationen byggs även flera nya tunnlar. Samtidigt pågår arkeologiska utgrävningar under Bispegata, som ligger i anslutning till centralstationen.

På Oslo centralstation, som genomgår en ordentlig upprustning i samband med att Follobanan byggs, har man bland annat färdigställt byggnationen av en drygt 400 meter lång kabeltunnel. Grundförstärkningsarbetet, som är en förberedelse inför byggnationen av ny betongtunnel för tåg mellan Ekebergsåsen och Bispegata i centrala Oslo, färdigställs under 2017. Parallellt pågår arkeologiska utgrävningar under Bispegata.

Grundförstärkning
För närvarande pågår grundförstärkningsarbete, som är en förberedelse inför byggnationen av ny betongtunnel för tåg mellan Ekebergsåsen och Bispegata i centrala Oslo. Tunneln är en del av arbetet som ska möjliggöra en rejäl trafikökning mellan Oslo och Ski,
Follobanan och den gamla Östfoldbanan ska tillsammans kunna erbjuda tågresenärerna ett betydligt bättre utbud än i dagsläget.

Jernbaneverket räknar med att grundförstärkningsarbetet färdigställs i 2017. Parallellt pågår byggnationen av den 600 meter långa betongtunneln, som sträcker sig genom Klypen och Middelaldersparken.

Utgrävningar i Middelaldersparken
Under 2016 har Jernbaneverkets entreprenörer även ägnat sig åt rivning och återuppbyggnad av järnvägsteknisk infrastruktur vid Oslo centralstation och på Loenga. Bispegata har fått en ny tillfällig sträckning, som väntas finnas kvar under hela grundläggningsarbetet och byggnationen av den 600 meter långa betongtunneln under Bispegata. De arkeologiska utgrävningar som pågår under kulturarvsområdet Middelalderparken på Bispegata beräknas pågå i cirka ett år.
Det norska Riksantikvarieämbetet, Oslo kommun och Jernbaneverket har enats om en gemensam lösning för de nya tågspåren och tunnlarna som innebär att Middelaldersparkens grönområden fördubblas i storlek framöver. Det är den italienska entreprenören Società Italiana per Condotte d’Acqua som har tilldelats huvudentreprenaden på Oslo centralstation. Dessutom pågår ombyggnad av existerande kulvertar för Östfoldbanan och i kulverten för spåren till Lodalen inne på Oslo centralstations spårområde.

Text: Annika Wihlborg