Tjugo år av förändring: Polens järnvägar i EU:s spår

Höghastighetståget ED250 Pendolino i PKP Intercity-service på stationen i Gdansk. Foto: Wikipedia Common, kredit: Andrzej Otrębski

Under de senaste två decennierna har Polens järnvägssystem genomgått betydande förändringar, delvis finansierade av europeiska medel. Totalt har 57,87 miljarder polska zloty, motsvarande cirka 13,4 miljarder euro, investerats i järnvägsprojekt genom olika EU-program.

Dessa investeringar har fokuserat på att förbättra infrastrukturen och miljön, vilket har bidragit till en modernisering av både spår och rullande material.

Varierande framgång i gods- och persontransport

Trots dessa omfattande investeringar har inte alla områden inom järnvägssektorn visat positiv utveckling. Godstransporten på järnväg har under åren uppvisat en minskning i transporterat tonnage. År 2007 nåddes en topp med 293 miljoner ton, men därefter har siffrorna fluktuerat och generellt sett minskat.

På persontransportfronten har situationen varit mer positiv. Antalet passagerare har stadigt ökat sedan 2016, med undantag för pandemiåret 2020. År 2017 översteg antalet resenärer 300 miljoner för första gången och fortsatte att växa till 374,4 miljoner under det senaste året, vilket är en rekordnivå för 2000-talet.

Ökad konkurrens och dynamisk utveckling

Sedan Polens inträde i EU har antalet aktörer på järnvägsmarknaden ökat avsevärt. Från att ha haft 18 licensierade persontransportföretag 2004 har antalet idag växt till 34. Ännu större tillväxt ses inom godstransportsektorn där antalet operatörer har ökat från 45 år 2004 till 126 år 2023.

En annan intressant utveckling är inom intermodal transport, där Polen har sett en dramatisk ökning. Volymen av gods transporterat genom intermodala lösningar har ökat mer än elva gånger sedan 2004, från 2,3 miljoner ton till över 24,5 miljoner ton år 2023. Även prestandan i godstransporter har ökat från 1 miljard tonkilometer (tkm) till 8,5 miljarder tkm under samma period.

Utmaningar och framtidsperspektiv

Trots modernisering och tillväxt står den polska järnvägssektorn inför flera utmaningar. Bland annat har antalet vagnar med sittplatser och sovvagnar minskat, vilket påverkar kvaliteten på tjänsterna. Dr. Ignacy Góra, ordförande för den polska järnvägsmyndigheten, kommenterar att även om framstegen är tydliga, så är järnvägsanvändningen fortfarande låg jämfört med historiska nivåer. Han påpekar att polackernas bilinnehav har ökat markant, från mindre än en miljon bilar 1974 till över 26 miljoner idag, vilket påverkar hur människor väljer att resa.

Framtiden för Polens järnvägar ligger i att fortsätta satsningen på modernisering och effektivisering, för att göra tågresandet till ett ännu mer attraktivt och hållbart alternativ för både gods- och persontransporter.

Källa: LOK-Report