Plötsliga borrljud i tunnelbanetunneln vid Hökarängen

Hökarängens tunnelbanestation. Foto: Wikimedia Commons

Allt är tyst och fridfullt tills ett lågt brummande bryter tystnaden. Vad är det för ljud? Tunneln borde ju vara klar sedan länge? Varför hörs det igen trots att tunneln under huset i Hökarängen är färdigbyggd.

– Det beror på att det fortfarande återstår många arbetsmoment innan tunneln är färdig tunnelbana. Allt vi installerar i tunneln måste fästas i berget och det innebär att vi behöver borra hål för bultar som ska hålla sakerna på plats, säger Linnéa Ragnardotter, byggledare på nya tunnelbanan.

När man borrar för sprängning är hålen vanligtvis djupa, mellan 5 och 25 meter. Men när det gäller installationer är borrhålen mycket grundare, ofta mindre än en meter djupa. Det innebär att varje hål kan borras snabbare och att det inte behövs lika lång tid på samma plats för borrningen.

– När vi jobbar med att spränga ut tunneln kan vi borra under samma hus i flera veckor. Vid installationer kan det handla om allt mellan några timmar här och där, till att vi står på samma ställe i en vecka eller mer. Om

det finns risk att vi överskrider våra riktvärden för buller under så lång tid har man såklart rätt till tillfällig vistelse, säger Linnéa Ragnardotter.

Borrarbetet för installationer görs när det blir luckor i schemat och där det behövs. Om en borrigg är ledig kan man köra den till ett ställe där det behövs bultar och jobba ett tag. Det här gör att det är svårt att förutse när och var och när det ska borras, och även när man är helt klar i ett område.

– När vi kan utnyttja tidsluckorna och jobba effektivt blir hela arbetet klart snabbare, avslutar Linnéa Ragnardotter.

Källa: Region Stockholm