Nya tågdepån i Nässjö invigdes

Tågdepån blir betydligt billigare än vad som var planerat. Enligt beslutet fick den kosta max 720 miljoner kronor men slutpriset kommer att hamna runt 535 miljoner kronor. Foto: Johan W Avby

Besökarna vid invigningen av Nässjös nya tågdepå såg ett tåg rulla in på verkstadsspåret samtidigt som invigningsbandet klipptes. Totalt har cirka 1,7 miljarder kronor investerats i byggandet av depån och nya Krösatåg.

Efter att invigningsbandet klippts av fick deltagarna en rundtur i de nya lokalerna. Depån och dess omgivande bangårdar täcker en yta på cirka 35 000 kvadratmeter, varav själva byggnaden upptar 7 500 kvadratmeter. 

Den nya tågdepån, byggd av NCC på uppdrag av Region Jönköpings län, ägs av det nybildade bolaget RJL Tågdepå Nässjö AB. Driften av Krösatågtrafiken och tågdepån kommer att hanteras av SJ genom ett flerårigt avtal, medan Euromaint tar ansvar för tågunderhåll. Depån kommer att sysselsätta cirka 20 reparatörer och 10 tjänstemän.

b
Ett av krösatågen klippte invigningsbandet när det rullade in i den nya tågdepån och fick en fanfar spelad strax efteråt.Foto: Johan W Avby

Tågdepån har varit i drift sedan 1 januari, men fram till den 29 februari utfördes huvudsakligen tester och finjusteringar samtidigt som flytten från den tidigare inhyrda depån pågick. Från och med den 1 mars utförs allt underhåll och service av tågen på den nya depån. Enligt planen förväntas de nya tågen levereras i tid för att kunna sättas i trafik under 2025. De nya lingonröda Krösatågen är längre och har en annorlunda placering av den tekniska utrustningen.

– Investeringarna på omkring 1,7 miljarder kronor för den nya tågdepån och de nya Krösatågen utgör tillsammans den största satsningen i modern tid på tågtrafik i länet. De här investeringarna har gjorts för resenärerna men också för att personalen som arbetar med trafiken och servicen ska ha bra arbetsmiljö med moderna fordon och hållbara lokaler, säger Rachel De Basso

b
Rachel De Basso, ordförande i regionstyrelsen, lyfte fram hur tågdepån kommer att göra tågtrafiken mer tillförlitlig och underlätta för arbetspendling i sitt tal.Foto: Johan W Avby

– Satsningen på en ny tågdepå för Krösatågtrafiken ska göra det möjligt att fördubbla resandet med tåg till år 2035. Jönköpings län har mycket järnväg och Nässjö är ett nav för tågtrafiken. Med den här investeringen befäster staden sin position som centrum för järnvägsbranschen med trafik, utbildningar, service och kunskap, säger Tommie Ekered, ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län. 

– Genom satsningen säkrar vi upp framtiden för Krösatågen där länets invånare får en robust tågtrafik inom men även mellan länen. Den nya tågdepån ger oss helt nya möjligheter till service och reparationer av fordonen, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik.

b
Konferencier Mia Isaksson höll ihop invigningen inför ett stort antal gäster som tog del av dryck, tal, musik, och en rundvandring i de nya lokalerna.Foto: Johan W Avby

Krösatågtrafiken är ett samarbetsprojekt mellan sex regioner i södra Sverige. Tågen som trafikerar Region Jönköpings län, Region Kronoberg, Region Halland och Region Skåne kommer att underhållas vid den nya tågdepån i Nässjö.

Fakta om nya tågdepån

  • Byggd på en 35000 kvadratmeter stor yta norr om bangården i Nässjö.
  • Fokus på hållbarhet med solpaneler på taket och tvätt som återanvänder regnvatten.
  • Har fyra verkstadsspår och ett tvättspår samt två städplattformar
  • Innehåller lager och verkstad samt administration- och personalutrymmen
  • Började byggas i april 2021 och fick enligt beslut kosta max 720 miljoner kronor, slutpriset är inte redovisat än men hamnar runt 535 miljoner kronor.

b
Thomas Svärd, Regionfastigheter, Gorka Tamayo, Euromaint, kommundirektör Malena Tovesson, regionråd Rachel De Basso, trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg, Andreas Saltin, NCC, och Klas Melman, Regionfastigheter, var alla på plats under invigningen.Foto: Johan W Avby