Mittstråket 2.0 - Flera järnvägsåtgärder för Erikslund

En linjerätning möjliggör en hastighetshöjning från 70 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen. Tillsammans med andra åtgärder kan det ge en kortare restid på cirka 15 minuter mellan Sundsvall och Östersund. Foto: Trafikverket

Trafikverket har lagt fram planer på att genomföra betydande förbättringar längs järnvägen genom Erikslund i Västernorrland. Dessa inkluderar att räta ut två skarpa kurvor och byta ut den befintliga järnvägsbron över Ljungan med en ny struktur på en ny plats. Syftet med dessa åtgärder är att öka hastigheten för tågen och därigenom förbättra trafikflödet längs Mittbanan.

Den nuvarande järnvägen genom Erikslund har två skarpa kurvor som begränsar tågens hastighet. Genom att räta ut dessa kurvor kommer det bli möjligt att öka tågens hastighet betydligt. Detta kommer inte bara att öka kapaciteten för tågtrafiken utan även minska restiderna längs sträckan.

En central del av projektet är att ersätta den gamla järnvägsbron över Ljungan. Den nuvarande bron, en fackverksbro från 1877, kommer att ersättas med en modernare struktur i ett nytt läge. Detta kommer att möjliggöra en smidigare och effektivare tågtrafik längs Mittbanan.

Enligt planerna kommer hastigheten för tågen att öka från 70 kilometer i timmen till imponerande 130 kilometer i timmen. Tillsammans med andra åtgärder kan detta minska restiden med cirka 15 minuter mellan Sundsvall och Östersund, vilket är av stor betydelse för resenärer och godsfrakter längs sträckan.

Projektet är en del av Mittstråket 2.0, ett samverkansprojekt mellan Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket och Krokoms kommun. Målet med Mittstråket 2.0 är att skapa en fossilfri transportkorridor med förbättrad tillgänglighet och kapacitet längs Mittbanan.

En preliminär tidsplan har fastställts för projektet:

  1. Samråd: Hösten 2024 - Våren 2025
  2. Beslut om Miljökonsekvensbeskrivning (MKB): Våren 2025
  3. Lokalt samråd: Hösten 2025
  4. Granskning av järnvägsplan: Våren 2026
  5. Fastställelseprövning: Våren 2026
  6. Preliminär byggstart och färdigställande: 2028 - 2030

Det är viktigt att notera att tiderna är preliminära och kan ändras. Under hela planläggningsprocessen finns möjlighet för allmänheten att påverka den slutliga järnvägsplanen.

Med dessa planerade förbättringar ser framtiden ljusare ut för tågtrafiken genom Erikslund och längs Mittbanan i Västernorrland.

Källa: Trafikverket