Alstom förser Paris med framtidens metro: En miljardorder på nya tåg

Produktionen av MF19 är i full gång vid Alstoms anläggningar i Crespin och Valenciennes-Petite Forêt i Hauts-de-France. Illustration: Alstom

Alstom, världsledaren inom hållbar och smart mobilitet, har landat en jätteorder från Île-de-France Mobilités och RATP på 103 nya tåg av modellen MF19. Affären, värd över 800 miljoner euro, är fullständigt finansierad av Île-de-France Mobilités. Den nya flottan, som kommer att börja rulla ut 2027, är tänkt att förnya vagnparken för Paris metros linjer 13, 12 och 8.

Denna order är en del av ett ramavtal som undertecknades i december 2019 mellan RATP (på uppdrag av Île-de-France Mobilités) och Alstom, om leverans av upp till 410 MF19-tåg. Slutligen kommer MF19 att trafikera åtta av Paris metro-linjer.

Förnyat förtroende

Första omgången av 44 tåg beställdes redan 2019, och dessa kommer gradvis att tas i bruk på linjerna 10, 7bis och 3bis från 2025. Totalt har nu 147 MF19-tåg beställts, vilket återspeglar det förnyade förtroendet från Île-de-France Mobilités och RATP för detta moderna fordon.

103 femvagnståg kommer att förnya linjerna 13, 12 och 8

Den utökade flottan består av:

  • 67 tåg för linje 13,
  • 22 tåg för linje 12,
  • och 14 tåg för linje 8.

Alla 103 tåg kommer att utrustas med förarhytt. Tack vare MF19:s flexibilitet kan dessa omvandlas till automatiska kabiner om linjerna automatiseras i framtiden.

Behaglig resupplevelse

Varje tågsats kommer att ha en öppen "Boa"-konfiguration för att optimera passagerarflödet. Tågen kommer att utrustas med moderna passagerarinformatonssystem, stora fönster och 100% LED-belysning, erbjudande en behaglig resupplevelse med ergonomiska säten, uppvärmning och luftkonditionering, minskade ljudnivåer och USB-uttag för laddning av mobiltelefoner.

MF19-tågen kommer att förbättra säkerheten för resenärerna genom videokameror längs hela tåget och integrerat cybersäkerhetsskydd.

Förbrukar 20 procent mindre energi

Dessa nya tunnelbanetåg är designade med miljön i åtanke: de är tillverkade med 20% återvunnet material och kan återvinnas till 98% vid livscykelns slut. Dessutom kommer de att förbruka 20% mindre energi jämfört med nuvarande tåg tack vare deras 100% elektriska bromssystem.

De första fordonen har producerats, och en första tågsats har satts ihop inför kommande testfas.

MF19 utvecklas och monteras i Frankrike med deltagande från åtta av Alstoms sexton franska anläggningar, involverande totalt 2 300 Alstom-anställda, inklusive 700 ingenjörer.

Källa: Alstom