Beslut: byggstart för utbyggnad av dubbelspår sträckan Maria - Helsingborg C

Bild: Trafikverket

Regeringen har nyligen beslutat om byggstarter för en rad infrastrukturprojekt. Bland annat får Trafikverket utreda dubbelspår på sträckan mellan Maria och Helsingborg för byggstart år 2028-2033. Orsaken är att få ökad kapacitet på sträckan och färre störningar och bättre möjligheter att resa, bo, studera och arbeta i sydvästra Sverige samt bättre förbindelser till Oslo och Köpenhamn.

Sträckan mellan Ängelholms och Maria i norra Helsingborg är en viktig förbindelse för persontrafik i västra Sverige. Cirka 85 procent av Västkustbanan är idag dubbelspår. Den 24 kilometer långa sträckan Ängelholm-Maria en flaskhals i systemet.

– Det här är den sista enkelspåriga sträckan på Västkustbanan Göteborg-Malmö där arbetet med dubbelspår ännu inte påbörjats och Trafikverket kan nu gå vidare och utreda utbyggnaden även här, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.     

Västkustbanan, mellan Lund och Göteborg, har en viktig funktion för person- och godstrafik med viktiga kopplingar i Göteborg och norrut samt mot Danmark och vidare mot Europa.

Sträckan Maria–Helsingborg C består av en drygt fem kilometer lång järnväg. Eftersom utbyggnad till dubbelspår på sträckan Ängelholm–Maria pågår och färdigställs till år 2024 återstår endast sträckan Maria–Helsingborg C som enkelspårig längs hela Västkustbanan Göteborg–Malmö.

Två järnvägsspår på sträckan anpassas för hastigheter upp till 250 km/tim. Stationerna på sträckan blir mer tillgängliga. Sju plankorsningar blir planskilda. 19 järnvägsbroar, två vägbroar och en gångbro byggs. Stationerna i Ängelholm, Kattarp, Ödåkra och Maria byggs om.

Utbyggnaden av dubbelspår Maria-Helsingborg C ingår i den nationella planen för transportinfrastruktur och omfattar utbyggnad av dubbelspår i tunnel från Romares väg till Helsingborg C. Regeringen har beslutat att det får utredas för byggstart 2028–2033.

Källa: Regeringskansliet/Trafikverket