Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express testas nu i Bombardiers anläggning i Hennigsdorf i Tyskland efter att ha tillverkats i Kina.
Tidigare i år slutmonterades tåget i Kina och nu testas det i ett specialbyggt testspår. Testerna äger rum i Hennigsdorf utanför Berlin.
- Nu ska vi säkerställa att tågen fungerar som de ska och att alla system och all utrustning ombord är funktionella och säkra. Det är viktigt att tågen lever upp till våra höga krav på säkerhet och effektivitet, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik.
Testprogrammet omfattar allt från framdrivnings- och kontrollsystem till hjul, bromssystem, automatiska dörrar och informationssystem.
Tåget är planerat att levereras till Sverige i slutet av 2021 då det kommer att genomgå ytterligare tester i det svenska järnvägsnätet innan tåget börjar köra med Västtrafiks resenärer ombord.
- Tågen ska bland annat vinterköras uppe i Norrland så att de klarar av vårt tuffa nordiska klimat som vi har köpt dem för, säger Jarl Samuelsson.
Tågen byggs och designas med både resenärers och tågpersonals krav och önskemål i åtanke. Det blir bland annat stora flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar. Tågen utrustas redan från början med wifi.
I framtiden ska tågresorna både bli fler och gå snabbare i Västra Götalandsregionen. Satsningen på de nya tågen är en del i Västtrafiks långsiktiga mål att öka antalet tågresor till 130 000 resor per dag år 2035.
Fakta: Västtrafiks 45 nya snabbtåg
- Tågen är utrustade med ett vinterpaket för att säkerställa tillförlitlighet under tuffa väderförhållanden, inklusive temperaturer på -40 grader Celsius och 80 cm djupa snödrivor.
- I mars 2018 vann den kanadensiska tillverkaren Bombardier upphandlingen som innebär att de ska leverera 45 nya snabbtåg av modellen Zefiro Express till Västra Götalandsregionen.