Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 22 2019
Senaste Nytt

Prototyp av ett brittiskt vätgaståg godkänd för testserie

Vätgaståg HydroFLEX.  Projektet finansierades genom Innovate UK genom organisationens ”First of a Kind”-tävling vars syfte är att främja testning av nya prototyper. Foto: University-of-Birmingham
Vätgaståg HydroFLEX. Projektet finansierades genom Innovate UK genom organisationens ”First of a Kind”-tävling vars syfte är att främja testning av nya prototyper. Foto: University-of-Birmingham
Publicerad av
Markku Björkman - 21 jun 2019

Porterbrooks och Birminghams centrum för järnvägsforskning och utbildning (BCRRE) tillkännagav den 20 juni att Storbritanniens första vätgaståg, HydroFlex, har tilldelats tillstånd för typtestning efter att konceptet hade granskats framgångsrikt av landets myndigheter.

Detta HydroTlex-tåg kommer att presenteras snart i samband med ett Rail Live-event.

HydroFlex-pilotprojektet visar att en kraftkälla som drivs av vätgas kan appliceras i ett förefintligt brittiskt tåg av typ klass 319, vilket så successivt kan börja trafikera på konventionella elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägssträckor.

Ett antal andra partners är också involverade i projektet, däribland Chrysalis Rail, Denchi Group, Ballard Fuel Cell Systems, Luxfer, DG8, Derby Engineering Unit, SNC Lavalin, Aura och Deutsche Bahn Cargo Crewe.

- Vi är mycket nöjda med hur tåget har fungerat hittills på provsträckan och ser fram emot att kunna lansera det även internationellt, säger Helen Simpson, chef för innovation och tekniska tjänster hos Porterbrook.

- Vår prototyp visar hur vätgasdriven teknologi kan integreras i befintliga tåg, utan att behöva ändra driftrutiner eller reglerdon, säger Stuart Hillmansen, universitetslektor i BCRRE.

Annons

Annons

Annons