Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 18 2019
Senaste Nytt

Stadler vinner Schleswig-Holsteins batteritågorder

Stadlers nya batteritåg Flirt Akku.  Enligt Stadler kan 80 procent av det icke-elektrifierade tyska järnvägsnätet trafikeras av batteridrivna tåg. Foto: Stadler
Stadlers nya batteritåg Flirt Akku. Enligt Stadler kan 80 procent av det icke-elektrifierade tyska järnvägsnätet trafikeras av batteridrivna tåg. Foto: Stadler
Publicerad av
Markku Björkman - 20 jun 2019

Tyska delstaten Schleswig-Holsteins transportmyndighet NAH.SH gav Stadler i uppdrag att leverera och underhålla 55 batterielektriska multipeltåg av typ Flirt Akku för passagerarservice på delstaten regionala linjer.

NAH.SH offentliggjorde ett anbud i augusti 2016 för ett kontrakt som gick ut på levererans av tåg utrustade med ett nytt alternativt driftsystem, som slulle ersätta dieseltågen på icke-elektrifierade linjer.

Kontraktet kommer att undertecknas efter en 10-dagars tänkeperiod.

Ordern är den första för modellen Flirt Akku, som i sin tur presenterades för första gången av Stadler i oktober 2018.

Tågen kommer att introduceras i december 2022 och den nya tågflottan ersätter äldre DMU:er på följande linjer:

Kiel - Lübeck - Lüneburg
Bad Oldesloe - Neumünster - Heide - Büsum
Kiel - Husum
Husum - Bad St. Peter Ording
Kiel-Rendsburg och
Kiel Eckernförde - Flensburg.
Varje vagnsätt rymmer 124 passagerare.

Tågen kommer att ha laddningsfria intervaller på 150 km. Laddning sker genom användning av befintlig elektrifiering vid stationer som Kiel, Neumünster, Flensburg, Lübeck och Lüneburg samt mellan Osterrönfeld och Jübek.

Som en del av kontraktet kommer Stadler att behålla flottan i 30 år. Lämpliga underhållsanläggningar etableras vid Rendsburg och Neumünster.
 
 

Annons

Annons

Annons