Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 22 2019
Senaste Nytt

Nytt digitalt signalsystem ger punktligare danska tåg

Ett nytt S-Tåg. Danmark inför ett nytt signalsystem på järnvägen. Foto: Banedanmark
Ett nytt S-Tåg. Danmark inför ett nytt signalsystem på järnvägen. Foto: Banedanmark
Publicerad av
Markku Björkman - 17 jun 2019

Banedanmarks nya digitala signaleringssystem på den så kallade S-banan bidrar till ökad punktlighet, visar en ny undersökning. Systemet är i drift på sträckorna mellan Jægersborg och Klampenborg och mellan Svanemøllen och Ryparken.

Det digitala systemet har ersätt de gamla ljussignalerna längs sträckorna, som är föråldrade och slitna, vilket anses vara den främsta orsaken till försenade danska S-tåg.

Det modernare och nyligen installerade digitala systemet baseras på senaste generations urbana signalsystem och används i flera andra större städer som New York, Paris och London.

Det digitala nya signalsystemet har varit i drift mellan Jægersborg och Hillerød sedan 2016.

Trots att det fortfarande förekommer förseningar och andra barndomssjukdomar har förseningar, som beror på signalfel, minskat avsevärt  på de berörda S-bansträckorna.

- Under de första fem månaderna 2019 förekom 20 procent färre sena ankomster, som berodde på signalfel längs Jægersborg-Hillerød-banan jämfört med de första fem månaderna 2015 när det gamla signalsystemet var i drift. Det är onekligen ett viktigt framsteg som nu gynnar passagerare, säger Søren Boysen, VD:n för Banedanmarks Signal System.

Annons

Annons

Annons