Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 22 2019
Senaste Nytt

ALLRAIL: EU-regeringarna måste reglera biljettförsäljningen på nätet

ALLRAIL grundades av ERFA, det nuvarande alliansen för icke-befästa järnvägsbolag, tillsammans med de största aktörerna på Europas ledande persontrafikmarknad idag: LEO Express, MTR Nordic, NTV, Regiojet, Trainline och WESTbahn. Bild: ALLRAIL
ALLRAIL grundades av ERFA, det nuvarande alliansen för icke-befästa järnvägsbolag, tillsammans med de största aktörerna på Europas ledande persontrafikmarknad idag: LEO Express, MTR Nordic, NTV, Regiojet, Trainline och WESTbahn. Bild: ALLRAIL
Publicerad av
Markku Björkman - 16 jun 2019

I april och juni 2018 mottog svenska Konkurrensverket klagomål från två kommersiella persontågoperatörer, MTR Express (Sweden) AB (MTR)1 och Saga Rail AB (Saga Rail)2 .

Företagen klagade på att SJ vägrat att förmedla/sälja deras biljetter genom sina onlinekanaler. 3 MTR bedriver persontågtrafik på sträckan Stockholm– Göteborg, och Saga Rail har tidigare bedrivit persontågtrafik på sträckan Stockholm–Linköping.

Både MTR och Saga Rail uppger att det innebär en mycket stor konkurrensnackdel att inte medges försäljning av sina biljetter via SJ:s onlinekanaler. Saga Rail uppger att SJ:s vägran orsakade att de tvingades ställa in sin trafik redan efter några månaders verksamhet medan MTR uppger att bolaget gått med förlust sedan etableringen 2015 på grund av SJ:s vägran.

ALLRAILs generalsekreterare Nick Brooks säger med anledning av tvisten i Sverige:

- Detta dubbla problem är vanligt även i många andra EU-länder. Liksom i Sverige uppmanar vi lagstiftare i hela Europa att nu reglera marknaden så att det skapas en rättvis konkurrens både på järnvägen och när det gäller biljettförsäljning så att det gynnar framför allt konsumenterna.

Alliance of Rail New Entrants (ALLRAIL), är en ny europeisk järnvägsförening, som samlar icke-befästa företag från gods- och persontrafikmarknaden, och som har etablerats i Bryssel.

Föreningen förespråkar en stark allians mellan gods- och persontågsföretag, som är engagerade i rättvis konkurrens och verkar för öppna marknader som det enda sättet att initiera gods och passagerare från väg över till järnväg genom att erbjuda attraktiva alternativ och därigenom kunna vinna över nya kunder. En ökad konkurrens kommer att bidra till att spara kostnader för kunder och myndigheter som beställer offentliga tjänster.
 

 

Annons

Annons

Annons