Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Israel Railways ökar antalet dubbeldäcksvagnar till 586

Twindexx Vario-tågen produceras på Bombardiers anläggningar i Görlitz och Bautzen, i Tyskland. Foto: Bombardier
Twindexx Vario-tågen produceras på Bombardiers anläggningar i Görlitz och Bautzen, i Tyskland. Foto: Bombardier
Publicerad av
Markku Björkman - 12 jun 2019

Kanadensiska Bombardier Transportation kommer att leverera ytterligare 74 dubbeldäcksvagnar av modell Twindexx Vario till Israel Railways. Leveransen startar senast i december 2021. Twindexx Vario-tågen produceras på Bombardiers anläggningar i Görlitz och Bautzen, i Tyskland.

Den nya ordern gör det möjligt för Israels ledande järnvägsoperatör att öka bolagets dubbeldäcksflotta till 586 vagnar.

Detta nya kontrakt uppgår till 147 miljoner euro. Det är en del av ett fruktbart samarbete mellan Israel Railways och Bombardier Transportation. Avtalet är ett alternativ till 2010 års avtal som gjorde Bombardier Transportation till den största leverantören av rullande materiel till Israel.

Inköpet består av elva kontrollvagnar, elva mellanliggande vagnar med speciella funktioner för personer med nedsatt rörlighet och 52 passagerarvagnar.

Vagnarna tillverkas med push-pull- tjänst både för elektriska och dieseldrivna lokomotiv. Israels järnvägsoperatör sätter i regel ihop tågsätt med åtta vagnar av typ Twindexx Vario. Varje tåg har sittplatser för 1000 passagerare. Bombardier Transportation bedriver en servicedepå i Haifa för underhåll av dubbeldäcksflottan.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...