Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Alstom levererar 18 regionaltåg till Baden-Württemberg

Coradia Lint 54 har en bränsleeffektiv kraftkälla, som kan nå en maximal färdhastighet på 140 km/h.  Foto: Alstom
Coradia Lint 54 har en bränsleeffektiv kraftkälla, som kan nå en maximal färdhastighet på 140 km/h. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 11 jun 2019

Alstom har mottagit order för leverans av 18 regionala tåg av typ Coradia Lint från tyska Landesanstalt Schienenfahrzeuge, SFBW, i delstaten Baden-Württemberg.

Tågen kommer att byggas på Alstoms fabrik i Salzgitter, delstaten Niedersachsen, och de levereras under andra hälften av 2020. Tågen startar sedan trafiken på Zollernalbbahns linjenät i södra Tyskland. Kontraktet uppgår till nästan 80 miljoner euro.

- Efter leveransen av dessa tåg kommer vi att ha totalt 33 beprövade och pålitliga Coradia Lint-fordon i drift i Baden-Württemberg. Med den här beställningen kommer vi återigen att bevisa vår leveranssäkerhet, trots en extremt snabb tidsram. Precis som vid leveransen till "Ulmer Stern" - linjen, tillverkar och levererar vi tågen på mindre än ett och ett halvt år, säger Jörg Nikutta, VD för Alstom för Tyskland och Österrike.

De tvådelade tågen har låga golv och har sittplatser för totalt 150 passagerare, liksom 18 plats för 18 cyklar. Tågen utmärks av bekväma och rymliga sittplatser där nästan alla fasta säten är utrustade med bord för bärbara datorer. Samtliga tåg är utrustade med WLAN, ett informationssystem för tidsfördriv. Passagerarna med bildskärmar kan ta del av dynamisk information och vagnarna är försedda med videoövervakning för att garantera en hög passagerarsäkerhet.

Alstoms Coradia Lint-tåg har trafikerat på mer än 30 järnvägslinjer i Tyskland, Europa och Kanada sedan år 2000. På grund av kontinuerliga förbättringar erbjuder tågen, enligt tillverkaren, högsta säkerhetsstandard, minskat buller och låga utsläpp och kan stoltsera med mycket hög tillgänglighet. Tågen tillhör Alstoms Coradia-sortiment av modulära tåg, som enligt tillverkaren drar nytta av över 30 års kompetens och ”beprövade tekniska lösningar och omfattar världens första passagerartåg som drivs med vätgas, Coradia iLint. Drygt 2900 Coradia-tåg har sålts hittills och cirka 2400 är för närvarande i bruk.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...