Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Bombardier presenterade nytt innovativt säkerhetssystem vid årets UITP- möte

Systemet som heter COMPAS bidrar till ökad säkerhet för spårvagnspassagerare och -förare. Bild: Bombardier
Systemet som heter COMPAS bidrar till ökad säkerhet för spårvagnspassagerare och -förare. Bild: Bombardier
Publicerad av
Markku Björkman - 10 jun 2019

Denna tekniska lösning, som introducerades i Stockholm, innehåller överspänningsskydd som förhindrar bland annat urspårning. Systemet har utvecklats av Österrikes Tekniska Högskola

Den tionde juni presenterade leverantören av rullande materiel, Bombardier Transportation, företagets nya säkerhetssystem för städernas lätta spårfordon och spårvagnar på UITP: s internationella kollektivtrafikmöte.

 Kombinerade COMPAS (Kollisions- och övervakningssystem för kontroll och preventiv support), utvecklades i samarbete med Bombardier Transport och dess forskningspartner, den österrikiska tekniska högskolan.

- Vi har genomfört utvecklingsfasen för COMPAS och kommer snart att inleda den operativa utvärderingen av två befintliga fordonsflottor. Jag är särskilt glad att vi kan testa denna säkerhetsinnovation i de nya vagnarna som har beställts av österrikiska Wiener Linien, men som kommer också till användning hos vår kund i Blackpool, Storbritannien, förklarade Christian Diewald, VD för Bombardier Transportation i Österrike.

COMPAS är transportbranschens enda system som kombinerar två av de mest populära drivhjälpfunktionerna, en visionsbaserad funktion som förebygger överspänning och ett automatiserat assistanssystem som upptäcker hinder.

Den är utformad för att säkerställa att föraren alltid bevarar full kontroll över fordonet med hjälp av digitala spårdata och visuell översyn i syfte att förhindra att fordonet överskrider de förutbestämda hastighetsgränserna, vilket förbättrar säkerheten för fordonet, passagerarna och för fordonets omgivning.

Det nya systemet förväntas bli godkänt för kommersiell service i mitten av 2020. Ytterligare funktioner, såsom ökad autonomi för fordon som möjliggör automatiserad drift i depåerna, planeras för framtida integration.

COMPAS bygger på Bombardiers beprövade system, ODAS, en avancerad säkerhetsinnovation som används i passagerarservice sedan systemet introducerades i Frankfurt am Main, Tyskland 2017.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...