Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Bombardier och Hitachi vill bygga tåg för HS2

Första bilden av Bombardier-Hitachis föreslagna höghastighetståg för brittiska HS2. Foto: Bombardier Transport
Första bilden av Bombardier-Hitachis föreslagna höghastighetståg för brittiska HS2. Foto: Bombardier Transport
Publicerad av
Markku Björkman - 05 jun 2019

Två brittiska järnvägsgiganter översände nyligen ett anbud om rullande materiel, som de kallade för "Great British Train", till High Speed ​​Two (HS2).

Kontraktet, värt 2,75 miljarder pund, gäller gör utveckling, byggande och underhåll av minst 54 tåg för höghastighetslinjen HS2:s första fas.

Hitachi är pionjär när det gäller Japans världsberömda hypersnabba Shinkansen, medan Bombardier har samlat en mängd internationell erfarenhet genom koncernens höghastighetståg som används i Europa och inom världens största järnvägsnät i Kina.

Under 2015 levererade bägge företagen Frecciarossa (Red Arrow) ETR1000 till italienska järnvägsoperatören Trenitalia.

Frecciarossa (Red Arrow) ETR1000 är det snabbaste men likväl det tystaste höghastighetståget i drift i Europa. Tåget, som kommer upp på hastigheter runt 225 kilometer/h, har förändrat reseupplevelsen och ökat tågets popularitet i hela Italien.

Denna succé har erkänts av Trenitalia, som nyligen beslutade att beställa 14 nya tåg, vilket ökar Frecciarossas höghastighetsverksamhet i hela Italien.

- Hitachi-Bombardiers excellenta brittiska tåg för HS2 skulle vara ett lysande exempel på brittisk uppfinningsrikedom. Vårt bud, om det förverkligas, skulle ge betydande fördelar för ekonomier och samhällen, konstaterade Hitachi Rails VD, Karen Boswell nyligen.

 

 

 

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...