Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Trenitalia beställer 14 höghastighetståg

Designen av V300 Zefiro, som bär namnet Frecciarossa, härrör ursprungligen från både Bombardier Zefiro som levereras till Kina och V250 från AnsaldoBreda. Foto: Wikipedia, kredit: Nelso Silva
Designen av V300 Zefiro, som bär namnet Frecciarossa, härrör ursprungligen från både Bombardier Zefiro som levereras till Kina och V250 från AnsaldoBreda. Foto: Wikipedia, kredit: Nelso Silva
Publicerad av
Markku Björkman - 05 jun 2019

Trenitalia har bekräftat placeringen av en order hos ett partnerskap av Hitachi Rail (60 procent) och Bombardier Transportation (40 procent) för levererans av 14 höghastighetståg av modell Frecciarossa 1000. Förfoganderätten gäller i första hand under tio år.

Den 4 juni offentliggjordes köpesbeloppet 575 miljoner euro som en del av FS Groups affärsplan för åren 2019-23. De nya tågen kommer att komplettera de redan levererade 50 ETR400 - enheterna. Dessa tåg kommer med viss sannolikhet att användas för att garantera pålitligare förbindelser mellan storstädernas centra och huvudflygplatser, däribland mellan Rom och Fiumicino samt Milano och Malpensa. 

Frecciarossa 1000-tågsätt, som är cirka 200 meter långa, kan transportera 460 passagerare och de är konstruerade för att kunna uppnår hastigheter runt 360 km/h. 

Maurizio Manfellotto, VD för Hitachi Rail SpA, förklarade att tågsätten hade "dramatiskt förbättrat prestanda och att de bidrog till en unik kundupplevelse inom det italienska höghastighetsnätet".

Han beskrev tågen som "perfekta exempel på hur leverantörer och kunder, som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål kan leverera påtagliga förbättringar för tågpassagerare".

 

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...