Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Nya spårvagnar av typ Urbos testas i Amsterdam

På natten mellan 3 och 4 juni genomförde spårvagnen den första resan med en hastighet på mellan 50 och 70 kilometer per timme. Testerna stöds av ett spanskt CAF-team. Foto: GVB Amsterdam
På natten mellan 3 och 4 juni genomförde spårvagnen den första resan med en hastighet på mellan 50 och 70 kilometer per timme. Testerna stöds av ett spanskt CAF-team. Foto: GVB Amsterdam
Publicerad av
Markku Björkman - 04 jun 2019

Amsterdams kollektivtrafikföretag GVB har startat provkörningen av nya spårvagnar av typ Urbos. Testerna körs på natten under sex veckor.

De nattliga testerna började sent på kvällen den 28 maj. Initialt kommer hela spårvagnsnätet att ses över för tillgänglighet och prestanda.

- Vi måste vara säkra på att varje del av fordonet kommer fram överallt utan att vidröra något på vägen , säger VD:n för GVB:s 15G-spårprojekt,  Esther Tolner.

De första körningarna utfördes med låg hastighet med syftet att bland annat granska färden över stadens många broar och kontrollera deras tillstånd.​​​​​​​

- CAF-teknikerna, som känner till in-och utvändigt denna typ av spårvagn, åker med ombord. De kan handskas med eventuella tekniska fel, förklarade Esther Tolner.

Den första Urbos spårvagnen levererades till Amsterdam i slutet av april. GVB klassificerar denna typ som 15G-serie.

Offentliga transportföretaget har beställt totalt 63 fordon med fem sektioner av denna typ. Sex enheter förväntas bli levererade i år.

Nästa Urbos-fordon kommer att anlända till Amsterdam i slutet av juni eller i början av juli. GVB har också möjlighet att beställa 60 extra spårvagnar.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...