Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Världens järnvägsforskare samlas i Norrköping

Internationell forskningskonferens RailNorrköping 2019. Foto: LiU
Internationell forskningskonferens RailNorrköping 2019. Foto: LiU
Publicerad av
Peter Höök - 04 jun 2019

Den 17-20 juni 2019 är Linköpings universitet värd för den internationella forskningskonferensen RailNorrköping 2019. Fler än 250 deltagare från 20 länder diskuterar och presenterar sina resultat. Ett av många heta ämnen på konferensen är att få fler tåg att komma i tid.

– Frågan hur man ska öka punktligheten är förstås lika het i många andra länder som den är i Sverige. Ett annat viktigt område är avregleringen av järnvägstrafiken, där Sverige ligger långt framme, säger Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet och huvudansvarig för konferensen.

RailNorrköping 2019hålls i universitetets lokaler i Norrköping och forskare från hela världen kommer att presentera arbeten som handlar om planering och styrning av järnväg. Konferensen har stor bredd och några av de områden som kommer att tas upp är konstruktion av tidtabeller, tågklarering, strategisk planering av infrastruktur, kapacitetsanalys, punktlighets- och förseningsanalys, planering av fordonsresurser, planering av underhåll, analys av passagerarflöden, godstågstrafik, förarstöd och mycket mer.

Sedan 2013 koordinerar också Linköpings universitet det tioåriga forskningsprogrammet Kapacitet i järnvägstrafiken, KAJT. Programmet har grundfinansiering från Trafikverket och binder samman sju svenska forskningsmiljöer med Trafikverket och företagen i branschen.

– Svensk forskning ligger i framkant internationellt inom järnvägsområdet. De flesta av forskningsmiljöerna inom KAJT kommer här att presentera sina resultat i ett internationellt sammanhang, säger Martin Joborn, adjungerad universitetslektor i trafiksystem vid Linköpings universitet och programkoordinator för KAJT.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...