Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

TX Logistik presenterar innovativa lösningar för multimodala transporter

TX Logistik producerar nya koncept för att flytta trafik till järnvägen. Foto: TX Logistik
TX Logistik producerar nya koncept för att flytta trafik till järnvägen. Foto: TX Logistik
Publicerad av
Peter Höök - 03 jun 2019

Det tyska järnvägslogistikföretaget TX Logistik AG stärker sitt engagemang för fossilfria transporter. Syftet är att producera nya koncept och produkter för att flytta trafik till järnväg. Tillsammans med partner Vegatrans, Kässbohrer Transport Technik och konsultföretaget LinkinBiz har man utvecklat de senaste versionerna av hanteringssystemen NiKRASA 2.0 och roadrailLink, r2L som kommer att presenteras på mässan "transport logistik" i München den 4 till 7 juni.

NiKRASA gör semitrailers kranbara, och roadrailLink förvandlar flakvagnar till transportvagnar för kommersiella fordon.

– Det är idag viktigt att minska koldioxidutsläppen på alla områden. Detta gäller framför allt godstransporter. Speditörer ser utmaningen att minska koldioxidutsläppen i sitt utbud
av logistikkedjor och många företag har nu stränga minskningskrav för sina koldioxidutsläpp, säger Berit Börke, Chief Sales Officer på TX Logistik. "Vi marknadsför och erbjuder innovativa, mångsidiga och miljövänliga transportlösningar per järnväg som en del av det rena gröna samarbetet - för hållbara transporter med sikte på nollutsläpp".

I bilindustrin får allt fler företag riktlinjer för koldioxidbesparingar.

– I vissa fall måste utsläppen minskas med uppåt till 30 procent under de närmaste åren, bekräftar Franz Blum, vd och aktieägare i Vegatrans. "Vår r2L plattform, utvecklad gemensamt med Kässbohrer, bidrar till att minska utsläpp i hela logistikkedjan. Detta kan spara upp till 30 ton koldioxid per transport.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...