Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Flera svårt skadade i Japan när autonomt tåg körde åt fel håll

Olycksstationen Shin-Sugita i Yokohamas tunnelbana, som har två linjer. Foto: Wikipedia, kredit: LERK
Olycksstationen Shin-Sugita i Yokohamas tunnelbana, som har två linjer. Foto: Wikipedia, kredit: LERK
Publicerad av
Markku Björkman - 03 jun 2019

En mycket ovanlig olycka med automatiserat tåg har inträffat i ett förortsområde i Yokohama i Japan. Det är den första olyckan i landet där det uppkommit personskador sedan 1989.

Upp till 20 passagerare skadades när det förarlösa tåget med fem vagnar började köra åt fel håll vid stationen Shin-Sugita den forsta juni lokal tid.

Tåget hann färdas 25 meter i låg hastighet innan det kraschade in i en stoppbock på rälsen.

Sex av passagerarna uppges ha fått allvarliga skador, uppger lokala medier.

Orsaken till olyckan är än så länge oklar. Stationerna Shin-Sugita och Kanazawa Hakkei är tills vidare stängda för passagerartrafik.Källor: AFP, The Japan Times

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...