Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Leo Express presenterade sitt nya kinesiska pendeltåg

KC5bn i CRRC:s fabrik i Kina. De tre CRRC-tilverkade EMU:erna  beställdes av LEO Express i september 2016 enligt ett kontrakt med option för upp till 30 ytterligare enheter. Foto: CRRC
KC5bn i CRRC:s fabrik i Kina. De tre CRRC-tilverkade EMU:erna beställdes av LEO Express i september 2016 enligt ett kontrakt med option för upp till 30 ytterligare enheter. Foto: CRRC
Publicerad av
Markku Björkman - 03 jun 2019

Tjeckiska tågoperatören Leo Express invigde nyligen företagets första elektriska EMU-pendeltåg, som har tillverkats av kinesiska CRRC Zhuzhous avdelning för ellok. Leveransen av ytterligare tre enheter genomförs under andra halvåret, bekräftade operatören den 3 juni.

Tågen kommer att genomgå certifiering på VÚŽ-testspåret i tjeckiska Velim innan de startar kundtjänsten. De kommer initialt att användas på inhemska och internationella linjer i Tjeckien, Slovakien och Polen, men Leo Express meddelade att företaget planerar att utvidga sin verksamhet även till andra europeiska länder i framtiden.

Enligt Leo Express kommer 20 procent av eltågens komponenter från tjeckiska tillverkare, vilket öppnar för framtida exportmöjligheter.

De nya tågen möjliggör okomplicerad ombordstigning för passagerare med nedsatt rörlighet, barnvagnar och cyklar.

Dessutom finns förvaringsutrymme för bagage, skidor och cyklar.  En "ny köksmodell" kommer att erbjuda ett större utbud av förfriskningar än de befintliga Stadler FLIRT-enheterna. Varje EMU kommer också att innehålla en "högre klass" med sittplatser för premiumpassagerare och ett familjeområde med anordningar för skötsel av barn.

Annons

Annons

Annons