Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Alstom levererar ytterligare tre tåg till Östgötatrafiken

Östgötatrafiken tar in tre Coradia Nordic-tåg. Foto: Alstom
Östgötatrafiken tar in tre Coradia Nordic-tåg. Foto: Alstom
Publicerad av
Peter Höök - 03 jun 2019

Alstom har levererat ytterligare tre Coradia Nordic tåg till Östgötatrafiken utöver deras nuvarande flotta på 15 tåg. Tågen är byggda vid Alstoms produktionsanläggning i Salzgitter i Tyskland. Tågen är de sista av denna Coradia Nordic modell som byggs och totalt rullar 280 av dessa tåg i Sverige.

De Coradia Nordic X61 tåg som nu levereras till Östgötatrafiken går i trafik direkt. De består av fyra vagnar, är 74 meter långa, har en kapacitet för upp till 510 passagerare och kommer att köras med en maximal hastighet på 160 km/h. Coradia-tågen kännetecknas av modularitet, säkerhet och prestanda. 98 procent av tågets material är återvinningsbart.

Dessa tre tåg är den sista leveransen av den nuvarande modellen av Coradia Nordic-fordon i Sverige. Sammantaget har 280 Coradia Nordic sålts i Sverige: 18 till Östgötatrafiken, 129 till SLL i Stockholm, 12 till Norrtåg, 99 till Skånetrafiken och 22 till Västtrafik.

Jag är väldigt stolt över att vi ännu en gång framgångsrikt har levererat säkra, pålitliga och moderna tåg. Våra Coradia Nordic rullar i hela landet och de uppskattas mycket av passagerarna för komforten också, säger Björn Asplund, vd för Alstom i Sverige.

Totalt har mer än 3000 regionaltåg sålts i Europa, och de används för närvarande i Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...