Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

SBB testar snabbare wifi på fjärrtåg

SBB Free Surf är tillgängligt för passagerare på 44 ICN-tåg som kör på linjerna mellan Zürich och Genève, St. Gallen och Lausanne, Basel och Biel/Bienne. Foto: SBB, kredit: Dominik Baur
SBB Free Surf är tillgängligt för passagerare på 44 ICN-tåg som kör på linjerna mellan Zürich och Genève, St. Gallen och Lausanne, Basel och Biel/Bienne. Foto: SBB, kredit: Dominik Baur
Publicerad av
Markku Björkman - 03 jun 2019

Schweiziska tågoperatören SBB har börjat testa en förbättrad trådlös servicelösning som kallas för SBB Free Surf.

Syftet är att ger passagerarna gratis och snabbare wifi-anslutningar på företagets fjärrtåg. Den nya tjänsten testas under flera månader. Om testerna blir framgångsrika kan servicen utökas även till regional tågtrafik.

Servicen lanserades den 28 maj med en officiell ceremoni vid Biels/ Biennes järnvägsstation.

Passagerarna kan ansluta sig till snabbare wifiäven via mobilen. Tjänsten är för närvarande tillgänglig för kunder hos Salt- eller Sunrise-mobiloperatörer, som är bland de två största i Schweiz. SBB förhandlar för närvarande med Swisscom, den andra populära mobiloperatören i landet, om en liknande tjänst.

För att kunna använda Wi-Fi-anslutningen fritt under testperioden bör resenärerna installera "SBB Free Surf" -programmet. För att aktivera tjänsten erhåller passagerarna en särskild SMS-kod. Turisterna utan Salt eller Sunrise SIM-kort kan också använda applikationen.

Internationella tåg

Internet-servicen "SBB Free Surf" bygger på en bra mobil täckning längs järnvägslinjerna. Programmet ger snabbare och smidigare anslutning på tåget än normal WLAN.

Dessutom har SBB utrustat sina internationella tåg med WLAN, både i Schweiz och grannländerna, för att kunna starta en wifi-anslutningen i slutet av året.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...