Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Israel Railways rapporterar vinst för årets första kvartal

Israeliskt tåg vid University Station i Tel Aviv. Observera bilköerna på motorvägen. Israel satsar stort på utbyggad av järnvägs- och tunnelbanenätet. Foto: Wikipedia, kredit: Omer Simkha
Israeliskt tåg vid University Station i Tel Aviv. Observera bilköerna på motorvägen. Israel satsar stort på utbyggad av järnvägs- och tunnelbanenätet. Foto: Wikipedia, kredit: Omer Simkha
Publicerad av
Markku Björkman - 02 jun 2019

Israeliska järnvägsoperatören, IR, vände bolagets rörelseförlust på 207 shekel (57 miljoner US-dollar) i det första kvartalet 2018 till rörelsevinst på drygt 900 000 dollar för årets första kvartal.

IR förbättrade sitt resultat trots strejker och omfattande omorganisation och avgående personal som nådde pensionsåldern.

Den genomsnittliga passagerartrafiken ökade med 1,6 procent till 253 000 resor jämfört med första kvartalet 2018, medan den genomsnittliga dagliga passagerartrafiken på söndagar och torsdagar ökade med 3,8 procent till 270 000 resor.

Totalt transporterade IR drygt 17 miljoner passagerare under första kvartalet 2019, vilket motsvarade en ökning med 2,9 procent. Passagerarintäkterna minskade dock med nästan 4 procent till 180 miljoner shekel.

IR transporterade 2 miljoner ton gods under första kvartalet 2019, en minskning med 9 procent jämfört med 2018. Minskningen berodde på strejker som förlamade verksamheten under två veckor och andra störningar av teknisk karaktär som förekom under hela perioden. Godsintäkterna minskade således med 9 procent till 42 miljoner shekel.

IR öppnade sin 69: e järnvägsstation den 30 maj vid Mazkeret Batyah på linjen till staden Beer-Sheva söder om korsningen Na'an. Stationen kostade 60 miljoner shekel att bygga.

 

 

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...