Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

EBA godkänner Flirt-3-service i delstaten Baden - Württemberg

Stadlers pendeltåg Flirt, modell äldre, i Baden-Württemberg. Foto: Go-Ahead
Stadlers pendeltåg Flirt, modell äldre, i Baden-Württemberg. Foto: Go-Ahead
Publicerad av
Markku Björkman - 27 maj 2019

Tysklands federala järnvägsmyndighet (EBA) har tilldelat auktorisation för Flirt 3 EMU:er inom Baden-Württembergs järnvägsnät, vilket innebär att tågen kan inleda trafiken i juni 2019.

Stadlers fabrik i Berlinförorten Pankow kommer att levererar 11 trevagns- och 15 femvagnståg till järnvägsoperatören Go-Ahead, som bedriver trafik inom Rems-Fils-linjenät. Dessutom kommer Stadler att leverera ett fyrvagnståg och 10 sexvagnståg för Franken-Ems linjenät. Kontraktet för drift på båda linjer undertecknades av Go-Ahead i november 2015.

Auktorisationen som beviljades ​​av EBA omfattar tre- och fyrvagnståg. Certifiering av de längre tågen pågår fortfarande, men kommer sannolikt att slutföras innan Go-Ahead tar över de två nätverken den 9 juni.

- Genom Go-Ahead kommer passagerarna inte bara att kunna dra nytta av utbyggnaden av tågservicen, men de kommer också att dra nytta av helt nya tåg på alla linjer, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann.

Företaget Abellio kommer också att ta över driften på linjenätet Neckar den 9 juni, men här är situationen för rullande materiel något annorlunda.

I Baden – Württemberg kommer operatören Abellio att använda Deutsche Bahns Regio klass 425/426 EMU:e av typ Agilis i klass 440 och Albtal Transports (AVG) spårvagnar av klass 450 för att ge tillfällig support på grund av kraftigt försenade leveranser av Bombardiers nya Talent 2 EMU:er, som beställdes för Neckar - linjenätet.

 

 

Annons

Annons

Annons