Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Två rekordsnabba prototyper av maglevtåg avtäcktes i Kina

Projektet som leds av ledande kinesiska tillverkaren av rullande materiel CRRC Qingdao i Sifang, har en total budget på 3,2 miljarder yuan, varav 433 miljoner yuan betalas av regeringen och för resten finansieras av moderbolaget CRRC Group. Foto: Courtesy CRRC
Projektet som leds av ledande kinesiska tillverkaren av rullande materiel CRRC Qingdao i Sifang, har en total budget på 3,2 miljarder yuan, varav 433 miljoner yuan betalas av regeringen och för resten finansieras av moderbolaget CRRC Group. Foto: Courtesy CRRC
Publicerad av
Markku Björkman - 26 maj 2019

Två prototyper av ett nytt så kallat maglevtåg, som i första hand kommer att användas för forskning, och som förväntas kunna uppnå hastigheter kring 600 km/h avtäcktes nyligen i CRRC Qingdaos fabrik i kinesiska staden Sifang.

De två 53 meter långa, lokalt producerade loken innefattar en motorvagn och en ytterligare mellanliggande vagn. Ekipaget byggs inom ramen av ett femårigt maglev-utvecklingsprogram som har initierades 2016 av Kinas Ministerium för vetenskap och teknik.

Projektet som leds av ledande tillverkaren av rullande materiel CRRC Qingdao i Sifang, har en total budget på 3,2 miljarder yuan, varav 433 miljoner yuan betalas av regeringen och för resten finansieras av moderbolaget CRRC Group.

Programmet omfattar byggandet av ett 5 kilometer långt testspår i regionen Qingdao senast 2021, vilket underlättar forskningen kring fordonsdesign, vägledning, kommunikation och kraftförsörjningsteknik. Arbetet på testcentret är redan på gång, och de första teststräckorna förväntas vara färdiga i slutet av året.

- Tågen kommer att användas för optimering av nyckeltekniken och kärnsystemets komponenter, och bilda den tekniska grunden för kommande prototyper, förklarade CRRC Qingdao Sifangs biträdande chefingenjör Ding Sansan.

Historik

Maglevtåg började utvecklas på 1960-talet. Eric Laithwaite utvecklade ett fungerande maglevtåg i Storbritannien och testade detta på en bana som var 1,6 kilometer lång. Hans forskning avslutades dock 1973 efter brist på utvecklingspengar och framgång.

Det första kommersiella magnettåget för allmänheten öppnade officiellt 1984 i Birmingham, England. Det gick på ett 0,60 km långt spår mellan Birmingham International Airport och Birmingham International railway station, i hastigheter upp till 42 km/h. Systemet stängdes ner 1995 på grund av driftproblem.

Under början 1970-talet började man i Japan och Västtyskland att utveckla magnettåg. Då det finns ett stort, gammalt globalt järnvägsnät har maglevtågen haft problem att bryta sig in på tågmarknaden.

Maglevtåg har betydligt högre investeringskostnader än konventionella tågsystem som är baserade på stålhjul mot stålräls. Den nämnda sträcka i Shanghai kostade cirka 12 miljarder kronor att bygga vilket motsvarara cirka 3,0 miljarder kronor per mil dubbelspår (en konventionell snabbtågsbana för 300 km/t kostar cirka 2,0 miljarder kronor att bygga).

 

Annons

Annons

Annons