Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Renfe tar upp konkurrensen med SNCF

Ouigo är en fransk höghastighetstågstjänst med lågprisprofil med huvudkontor i Marne-la-Vallee, som erbjuder långdistanstjänster på kärnvägarna på det franska järnvägsnätet, om än det mesta mellan sekundära stationer. Det är ett självständigt dotterbolag till det franska nationella järnvägsföretaget SNCF och använder även några av sina TGV-tågsätt. Foto: Wikipedia, kredit: David Gubler
 
Ouigo är en fransk höghastighetstågstjänst med lågprisprofil med huvudkontor i Marne-la-Vallee, som erbjuder långdistanstjänster på kärnvägarna på det franska järnvägsnätet, om än det mesta mellan sekundära stationer. Det är ett självständigt dotterbolag till det franska nationella järnvägsföretaget SNCF och använder även några av sina TGV-tågsätt. Foto: Wikipedia, kredit: David Gubler  
Publicerad av
Markku Björkman - 23 maj 2019

Statsfinansierade spanska tågoperatören Renfe lägger in en ny växel med syftet att konkurrera på den privata europeiska sektorn med start från och med december 2020.

Ironiskt nog var franska SNCF bland de första internationella operatörerna som uttryckte intresse för kamp om kunder med Renfe på dess hemmamarknad, efter att SNCF:s vd Rachel Picard inför pressrepresentanter avslöjat nyligen om företagets planer att lansera en spansk version av SNCFs populära högkvalitativa lågprisservice med höghastighetsprofil. Tjänsten bär namnet Ouigo.

Som svar antydde Renfe med eftertryck att man kommer att starta höghastighetsservice med lågkostnadsprofil som körs parallellt med det spanska företagets befintliga AVE-tjänster.

Renfes AVE-tjänster bedrivs längs ett linjenät som omfattar mer än 3 100 kilometer som också är Europas längsta höghastighetsnät, som förbinder städer i hela Spanien med hastigheter upp till 310 km/t.

Annons

Annons

Annons