Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Från Tallinn till Riga på under två timmar, lovar Rail Baltica

Rail Baltic Estlands karta som anger restiderna mellan potentiella stopp längs den planerade järnvägen. Källa: Rail Baltic Estonia
Rail Baltic Estlands karta som anger restiderna mellan potentiella stopp längs den planerade järnvägen. Källa: Rail Baltic Estonia
Publicerad av
Markku Björkman - 23 maj 2019

Enligt det inledande schemat för den planerade Rail Baltica-järnvägen, som förväntas vara färdig 2026, kommer höghastighetstågen att avgå från Tallinn söderut över gränsen mellan Estland och Lettland fyra gånger per dag och nå Rigas centralstation på en timme och 42 minuter till en kostnad av 38 euro per biljett.

När järnvägen har byggts färdigt beräknas antalet avgångar öka från fyra till sex inom de första tio verksamhetsåren, så att passagerarna kan resa från Tallinn och Pärnu till Riga samt till Litauen och Polen ungefär varannan dag under dygnet, meddelade Rail Baltic Estonia nyligen.

För att kunna fastlägga antalet stationer och järnvägsnav längs vägen, liksom hur många plattformar och stickspår som skulle behövas, beställde RB Rail AS nyligen ett första möjliga tidsschema.

Det ursprungliga schemat förutser regionala tåg som kör i hastigheter upp till 200 km/h tillsammans med höghastighetståg som kör i hastigheter upp till 249 km/h.

Rail Baltica är också intresserad av att driva minst ett automatiskt- och/eller nattåg per dag mot Warszawa och Berlin.

- Sovvagnarnas och nattågens popularitet ökar igen i Europa. Allt fler resande föredrar järnvägsresan och bekvämligheten framför en stressig bilresa när de reser, säger Ria Sillave, direktör för Rail Baltic Estonia.

- Estlands regering ökar räntebindningen i Rail Baltic Estonia med 650 000 euro. Det slutgiltiga schemat kommer givetvis att bero på efterfrågan och påverkar därmed järnvägsoperatörens framtida beslut, sade Sillave.

För närvarande har sju av totalt 11 upphandlingar för detaljerade tekniska detaljer för Rail Baltica lanserats, vilket motsvarar 57 procent av Rail Balticas totala sträcka, inklusive 100 procent av rutten på estnisk mark, från Tallinn ända till estniskt-lettiska gränsen.

 

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...