Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Vill att europeiska utvecklingsfonden ska investera i Oslo-Sthlm-förbindelsen

Investeringen är ungefär 70 miljarder kronor. Foto: Oslo-Sthlm 2.55
Investeringen är ungefär 70 miljarder kronor. Foto: Oslo-Sthlm 2.55
Publicerad av
Peter Höök - 23 maj 2019

Miljöpartiet vill att den europeiska utvecklingsfonden ska vara med och finansiera snabbtåg mellan Stockholm och Oslo.

– Det skulle kunna flytta en miljon resor om året från flyg till tåg, säger Jakop Dalunde, Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

Varje år görs 1,4 miljoner resor med flyg på sträckan Stockholm – Oslo. Motsvarande siffra för tåg är 200 000. Jakop Dalunde (MP) menar att snabbspår skulle förändra den fördelningen dramatiskt, och ge stora vinster för klimatet.

– Genom att bygga ny räls skulle restiden med tåg kunna kortas till strax under tre timmar. Tidsvinsten skulle göra tåget mycket attraktivare, och föra med sig ungefär en miljon färre flygresor per år. Som bonus får vi minskade utsläpp med 53 000 ton koldioxid om året.

Flygresan, inklusive restiden till och från flygplatserna, incheckning, säkerhetskontroll osv tar dryga fem timmar.

Enligt organisationen Oslo-Sthlm 2.55 skulle den nödvändiga investeringen vara ungefär 70 miljarder kronor. Snabba tågförbindelser skulle gynna utvecklingen och därmed bli en satsning som snabbt betalar sig självt, samtidigt som utsläppen minskar. Trots detta lyser pengarna från EU med sin frånvaro.

Miljöpartiet vill att de resurser som idag spenderas på att bygga bland annat pipelines för gas ska gå till att bygga infrastruktur som stärker den fria rörligheten, den ekonomiska utvecklingen och minskar utsläppen.

– Att satsa på tåget mellan Oslo och Stockholm är viktigt för att minska utsläppen och vi vet att många vill kunna resa hållbart. En snabbt växande stockholmsregion behöver moderna transporter, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Region Stockholm.

 

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...