Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Troligt med snabbtåg från H:fors mot Åbo, Tammerfors och österut

Helsingfors järnvägsstation. Även järnvägarna till Kotka och Hangö ingår i uppdateringsplanerna. För Hangöbanans del skulle det handla om en elektrifiering av banan från Hangö till Hyvinge. Enligt Helsingin Sanomat finns även planer på att rusta upp spåravsnitt på annat håll i landet för hundratals miljoner euro. Foto: Emerging Europe
Helsingfors järnvägsstation. Även järnvägarna till Kotka och Hangö ingår i uppdateringsplanerna. För Hangöbanans del skulle det handla om en elektrifiering av banan från Hangö till Hyvinge. Enligt Helsingin Sanomat finns även planer på att rusta upp spåravsnitt på annat håll i landet för hundratals miljoner euro. Foto: Emerging Europe
Publicerad av
Markku Björkman - 22 maj 2019

De snabba tågförbindelserna från Helsingfors mot Åbo, Tammerfors och österut ser ut att bli verklighet, skrev Helsingin Sanomat nyligen.

Enligt uppgifter som tidningen fått inifrån de pågående regeringsförhandlingarna skulle man där ha kommit överens om att satsa kring 200 miljoner euro på att inleda planeringsarbetet för höghastighetstågen mellan Åbo, Helsingfors och Tammerfors samt österut från Helsingfors, eventuellt via Borgå och Kouvola.

Enligt Kommunikationsministeriets kalkyler skulle det kosta 1,6 miljarder att bygga en förbindelse för en timmes tåg mellan Helsingfors och Åbo. Projektet mot Tammerfors har en prislapp på 5,5 miljarder och järnvägen österut 1,7 miljarder. Projekten skulle enligt Helsingin Sanomat finansieras med lån.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...