Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Crossrail: bakom schemat, över budgeten och under tidspress

Brittiska parlamentets trafikutskott, PAC, har riktat hård kritik mot Crossrails projektledning med anledning av förseningar och budgetöverdragningar. Foto: British Rail
Brittiska parlamentets trafikutskott, PAC, har riktat hård kritik mot Crossrails projektledning med anledning av förseningar och budgetöverdragningar. Foto: British Rail
Publicerad av
Markku Björkman - 22 maj 2019

Redan idag skulle londonborna ha färdats på den centrala delen av den brittiska huvudstadens nya Elizabeth Line, men det 14, 8 miljarder pund dyra Crossrail- projektet kommer av allt att döma att öppna först under 2021 och kommer att kosta betydligt mer än vad som har prognosticerats i alla beräkningar. Projektets brottas onekligen med stora svårigheter.

Fram till sommaren 2018 hävdade Crossrail-teamet med självförtroende att den centrala delen av hela den 118 kilometer långa Elizabeth-linjen mellan Abbey Wood och Paddington skulle öppnas senast i december samma år.

Den sista 42 kilometer långa sträckan av tunnlar under Londons centrala del blev färdig den 4 juni 2015, vilket möjliggjorde fortsatt schaktarbete.

Ledningsreamer förklarade då att Crossrail-projektet var färdigbyggt till 65 procent.

Spårläggningen slutfördes i september 2017, och 25 kV-elektrifieringen i tunnlarna aktiverades i februari 2018 vilket möjliggjorde inledningen av testkörningar.

Det var under juli 2014 som TfL tilldelade MTR Corporation en koncession på 1,4 miljarder pund för att bedriva Crossrail med möjlighet till en förlängning med två år.

De första tågen i den framtida flottan av rullande materiel, bestående av 345 Bombardier-tillverkade Aventra EMU:er, transporterade sina första passagerare den 22 juni 2017, då tågen startade kommersiell tjänst under ledning av TfL Rail mellan London-stationen Liverpool Street och Shenfield.

Brittiska parlamentets trafikutskott, PAC, riktar nu hård kritik mot Crossrails projektledning med anledning av förseningar.

- Det borde ha varit klart för Crossrails ledning långt före augusti 2018 att projektet höll på att bli försenat och att det krävdes mer pengar för att slutföra det. Antingen undvek projektledningen all kontakt med verkligheten eller hoppades på att allt ändå skulle ordna sig fram till december 2018, sade PAC:s ordförande Meg Hillier.

Under tiden fortsätter begränsad tågtestning på Crossrails central del, men större delen av fordonsflottan väntar på depån och kommer sannolikt att förbli där fram till 2021.

 

Annons

Annons

Annons