Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

SJ kommer att köra Öresundstågen

 Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Foto: SJ
Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 21 maj 2019

Nu meddelar de regionala trafikhuvudmännen som äger Öresundståg att SJ får uppdraget att köra och underhålla Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt. Öresundstågen trafikerar Köpenhamn och Helsingör från Göteborg, Kalmar och Karlskrona via Malmö. Öresundstågupphandlingen är strategiskt mycket viktig i en snabbt växande region som rent geografiskt är Sveriges brygga ut mot övriga Europa.

– Att vi fått förtroende att driva och utveckla Öresundståg är fantastiskt. Vår målsättning är att bedriva en kollektivtrafik som får ökad attraktionskraft och bidrar till tillväxt och ökad livskvalitet i Södra Sverige, säger Crister Fritzson, vd SJ.

Öresundståg är ett regiontågsystem som knyter ihop Södra Sverige med Köpenhamn och Helsingör. Systemet består av tre olika linjer från Göteborg, Kalmar och Karlskrona som går till Köpenhamn och Helsingör via Malmö. Ett 50 tal stationer trafikeras av 111 tågfordon av typen X31. I trafikområdet bor cirka 5 miljoner invånare.

Avtalet innebär ett helhetsansvar för trafikplanering, drift, personal, underhåll och ersättningstrafik. Avtalsperioden är åtta år, från dec 2020 – dec 2028 med option på ytterligare två år. Uppdraget är indelat i två faser. Fram till 2022 har SJ ansvar för trafiken till och från gränsen mellan Sverige och Danmark. Från 2022 har SJ fullt driftansvar till och från Österport i Danmark.

– Att köra och underhålla Öresundståg ställer höga krav på oss. SJs målsättning är att bedriva en så attraktiv trafik att befintliga och nya resenärer väljer Öresundståg för sina resor i södra Sverige, säger Crister Fritzson, vd SJ,

Drift och underhåll av Öresundståg kommer att organiseras i det nybildade affärsområdet SJ Öresund. Ledning, administration och en för uppdraget dedikerad driftledning placeras i Skåne. SJ Öresund kommer att erbjuda Transdevs personal som arbetet inom nuvarande uppdrag anställning. Åkstationer kommer att finnas i Malmö, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.

– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin. Det är väldigt kul att SJ, på det här sättet, får vara med och utveckla Öresundsregionen.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...