Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 26 2019
Senaste Nytt

Stadler levererar ytterligare energieffektiva hybridlok för europeiska godskorridorer

Stadlers nya Co-Co-HybridLok för ELP. Foto: Stadler Rail Group
Stadlers nya Co-Co-HybridLok för ELP. Foto: Stadler Rail Group
Publicerad av
Markku Björkman - 20 maj 2019

Stadler tecknade nyligen kontrakt med European Loco Pool (ELP) för tio hybridlokomotiv med sex axlar. Denna order representerar ELP: s åtagande att vilja expandera tågoperatörens fordonsflotta och konsolidera företagets ledande ställning när det gäller uthyrning av hybridlokomotiv.

Iñigo Parra, VD för Stadler Valencia, och Willem Goosen, VD för European Loc Pool, har tecknat ett
kontrakt för konstruktion och leverans av så kallade Co'Co-lokomotiv. av hybridtyp Detta köp ingår i en ramavtal för totalt 100 lokomotiv. Ramavtalet, som inte anger något minimibelopp,
innebär att ELP kan ansöka om ytterligare lokomotiv.

Stadlers lokomotiv för ELP har en kraftkapacitet på 2,8 megawatt ifråga om dieselelektrisk drift och upp till 6,15 megawatt vid elkoppling, liksom en ansenlig dragkraft på grund av dess sex drivaxlar. Längs många europeiska godskorridorer, innebär detta att ett enda Co'Co-hybrid-lokomotiv minskar avsevärt kostnaden för godstågsoperatörer. Tågets innovativa boggieknik minimerar, enligt tillverkaren, slitage på banans infrastruktur, vilket reducerar kostnaderna för spårunderhållet. 

Lokomotivet kan köras på elektrifierade och icke-elektrifierade linjer. Byte till diesel eller vice versa är möjligt även när loket körs. Hybridlokomotiverna är konfigurerade
enligt tysk licens, (15 kV + 25 kV AC och 1 x 2,8 MW dieselmotor) och de har ETCS och har utrustats med en fjärrkontroll.

Annons

Annons

Annons