Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 19 2019
Senaste Nytt

Eitech installerar ännu en etapp av Västlänken

Eitech installerar ännu en etapp i Västlänken. Visionsbild: Eitech
Eitech installerar ännu en etapp i Västlänken. Visionsbild: Eitech
Publicerad av
Peter Höök - 17 maj 2019

Eitechs nya uppdrag avser ansvar för samtliga tekniska installationer i projekt E05 Station Korsvägen, som omfattar cirka 3,2 km järnväg där merparten går i tunnel samt en ny underjordisk station i centrala Göteborg. Kontraktspart är konsortiet NCC Sverige och Wayss & Freytag Ingeniurbau. Ordervärdet uppgår till cirka 520 miljoner svenska kronor.

– Det känns inspirerande att vi med vår specialistkompetens och långa erfarenhet inom samverkansprojekt nu får förtroendet att tillsammans med konsortiet NCC-WF WLC och Trafikverket utföra ännu en etapp av Västlänken. Vår förmåga att ta oss an och hantera projekthelhet, optimera och samordna all installationsteknik är unikt på marknaden, förklarar Pär Janemyr, Enhetschef Stora projekt Eitech.

Deletapp Korsvägen är cirka 3,2 kilometer lång och sträcker sig från Landala, via Korsvägen och Örgryte/Jakobsdal för att sedan ansluta i Almedal till befintliga spår. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Vid Korsvägen byggs en ny underjordisk station med tre uppgångar.

– Vi gläds åt att vårt långsiktiga och strategiska arbete de senaste åren bär frukt och att vår kompetens är fortsatt starkt efterfrågad av både kunder, leverantörer och partners. Tack vare våra lokala och globala varumärkens bredd och erfarenhet står vi väl rustade inför de framtida utmaningarna på den svenska marknaden, säger Åke Thimfors, vd VINCI Energies Nordic.

Annons

Annons

Annons

Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron
Så här kommer Finno station att se ut när den blir färdig om några år. Finno, som ort, skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation. Man bygger en metrostation på en plats där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde. Esbo har dock planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno. Foto: Västmetron

Västmetron håller både tidtabellen och budgeten

"metrostation utan invånare"

Finno metrostation väster om den finländska huvudstaden Helsingfors är den första stationen i...