Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Finland kan få höghastighetståg

Claude Paris/AP/TT: Höghastighetståg finns i allt fler europeiska länder, här ett TGV i Marseille, Frankrike. Men järnvägsprojekten är dyra och tar lång tid, så i Norden har de ännu inte blivit av.
Claude Paris/AP/TT: Höghastighetståg finns i allt fler europeiska länder, här ett TGV i Marseille, Frankrike. Men järnvägsprojekten är dyra och tar lång tid, så i Norden har de ännu inte blivit av.
Publicerad av
TT - 16 maj 2019

Finland kan bli först i Norden med riktig höghastighetsjärnväg.

Helsingin Sanomat uppger att parter i de pågående regeringssamtalen är överens om att vilja satsa på tre nya snabblinjer från Helsingfors: västerut till Åbo, norrut till Tammerfors och österut mot Ryssland.

Som märkts i Sverige kan steget från plan till verklighet vara långt. Sverige har flera gånger aviserat järnvägsbyggen för hastigheter över 250 km/h, men det är osäkert om de blir av.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons