Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 18 2019
Senaste Nytt

Thailand utser entreprenörer för järnväg mellan tre flygplatser

Tågstation vid Bangkoks flygplats. Foto: wikipedia, kredit: Nutnano
Tågstation vid Bangkoks flygplats. Foto: wikipedia, kredit: Nutnano
Publicerad av
Markku Björkman - 15 maj 2019

Thailands regering har utsett en grupp, som består av 13 företag och som leds av Chareon Pokphand Group (CP) – ett konglomerat för ett offentligt-privat partnerskap med uppdrag att bygga en järnväg mellan tre av landets viktigaste flygplatser.

Det hela beräknas kosta 6,8 miljarder dollar och hastigheterna på linjen kommer att ligga runt 220 kilometer i timmen. Projektledningen kommer att ansluta Bangkoks befintliga flygplatslinje med nya spåravsnitt till flygplatserna Don Mueang och U-Tapao.

Flygplatserna Suvarnabhumi International och Don Muang International, som är belägna öster respektive norr om Bangkok, med U-Tapao Rayong Pattaya International vid Thailands havskust. Eastern Bureau of Economic Corridor Policy (EOE), som övervakar projektet, sade att regeringskommittén, med premiärminister Prayut Chan-o-cha som ordförande, valde det joint venture företaget som krävde minst statsfinansiering.

Förslaget kommer att skickas för godkännande av regeringen den 28 maj och kontraktet kan undertecknas senast den 15 juni, beroende på resultatet av en miljökonsekvensbedömningsrapport.

Företagsgruppen CP är ledd av Thailands rikaste man, Dhanin Chearavanont, och bland hans rapporterade strategiska partners för projektet finns Kinas CTIC-grupp, China Railway Construction, Hyundai Rotem, Siemens, italiensk-thailändska Development Pcl och japanska banken för internationellt samarbete (Jica ).

Projektet kommer att ansluta den befintliga 29 kilometer långa Suvarnabhumi Airport-järnvägssträckan med Phaya Thai BTS-stationen i centrala Bangkok med en ny 21 kilometer lång linje till Don Muangs flygplats.

En separat 170 kilometer lång linje kommer att förbinda Suvarnabhumi med U-Tapao. Linjen förväntas kunna erbjuda en timmes resa mellan huvudstaden och Rayong, och regeringen strävar efter att projektet blir klart inom fem år.

Annons

Annons

Annons