Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 18 2019
Senaste Nytt

Finländska stambanan är i behov av stora investeringar

Mängden passagerare i Finland per år, tusental resor. Källa: VR, Trafikverket Foto: Päärata+
Mängden passagerare i Finland per år, tusental resor. Källa: VR, Trafikverket Foto: Päärata+
Publicerad av
Markku Björkman - 14 maj 2019

Finländska representanter och beslutsfattare för landskap, som lobbar för en modernare stambana, målar upp en dyster bild av landets järnvägsnät i dag. 

Investeringar skulle kunna ge stora ekonomiska fördelar och ses som nödvändiga för att nå klimatmålen.

Stambanan, alltså järnvägslinjen mellan huvudstaden Helsingfors och Torneå, via bland annat Tammerfors och Seinäjoki, är i dåligt skick enligt landskapen bakom projektet Päärata+ (Stambanan+), skriver dagstidningen Hufvudstadsbladet.

Nyligen talade representanter för landskapen Österbotten, Södra Österbotten, Tavastland, Mellersta Finland, Satakunta och Birkaland först med politikerna som förhandlar om regeringsprogrammet och sedan med journalister.

– Vi använder fortfarande ett bannät från 1800-talet, säger Karoliina Laakkonen-Pöntys som leder projektet och representerar Birkaland.

Enligt Laakkonen-Pöntys finns det till exempel fortfarande gamla tågbroar i trä och en stor del av sträckorna är i dåligt skick. På allt fler enskilda platser har hastighetsbegränsningarna sänkts och tågtrafiken förlorar dyrbara minuter eftersom det tar så lång tid att bromsa och accelerera igen.

– Företagen uppskattar att det opålitliga tågnätet leder till omfattande förluster.

Stambaneförespråkarna poängterar att de inte vill lyfta fram några motsättningar mellan Helsingfors och Åbo. Men de förundrar sig att det inte har gjorts investeringar av samma klass i stambanan, som för samman huvudstaden med nästan hela resten av landet. De önskar att beslutsfattarna skulle se på siffrorna.

EU försöker minska klimatutsläppen och därför finns det stora summor att hämta för investeringar i tågtrafiken. Tågsträckan mellan Helsingfors och Åbo får finansiering eftersom den ligger på rutten mellan S:t Petersburg och Stockholm, vilket är en del av det europeiska tågnätet. Stambanan är inte en del av EU:s prioriterade tågsträckor och har inte haft möjligheten att få finansiering. Laakkonen-Pöntys vill att projektet tas med i regeringsprogrammet.

EU kräver att Finland gör stambanan till ett nationellt projekt och inte bara lappar lite banavsnitt här och där. Utan planering kan landet inte få EU-finansiering.

Landskapen kräver investeringar längs hela stambanan, men framför allt mellan Helsingfors och Tammerfors. Den värsta flaskhalsen är mellan Helsingfors och Kervo som binder samman huvudstaden med både norra och östra Finland. 

Järnvägen i Finland är i hård användning av både godstrafik, lokaltrafik och långfärdståg, skriver HBL. 

Annons

Annons

Annons