Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Ukraina startar spårbunden passagerartrafik i juni till EU

Ukrainskt tåg anländer till stationen i Chernivtsi i västra delen av landet. Foto: Creative commons, kredit: SofiLayla
Ukrainskt tåg anländer till stationen i Chernivtsi i västra delen av landet. Foto: Creative commons, kredit: SofiLayla
Publicerad av
Markku Björkman - 13 maj 2019

Slovakiens nationella järnvägsoperatör ZSSK och dess ukrainska motsvarighet UZ har kommit överens om att inleda spårbunden passagerartrafik den 9 juni längs en 146 kilometer lång sträcka mellan städerna Košice och Mukachevo via gränsstäderna Čierna nad Tisou och Chop.

Ett testtåg prövade sträckan den 2 april i år. Tågen, som förväntas lämna Košice klockan 09.10 och 12.0, anländer till Mukachevo klockan 13.54 respektive 17.20, med en restid på cirka 4 timmar inklusive gränsformaliteter.

Från Košice kan resenärerna fortsätta med tåg till och från Žilina, Bratislava och vidare till Tjeckiska republiken, och på ukrainska sidan i Mukachevo kan man ta tåget till Lviv, Kiev, Kharkiv och Odessa vid svartahavskusten.

Sträckan kommer att trafikeras med hjälp av diesellok av typ ZSSK Class 813/913, som har anpassats för 1 435 millimeters spårvidd. Banan har sanerats så långt som till Mukachevo.

Bokningar är obligatoriska och en enkelresa kostar 7,50 euro och för en medtagen cykel får man betala 3,00 euro.

Den 9 juni återupptar ZSSK även passagerarverksamheten på en 26 kilometer lång linje mellan Bánovce nad Ondavou och Veľké Kapušany, nära den ukrainska gränsen.

Det kommer att erbjudas fyra returresor på vardagar längs denna sträcka där passagerartrafiken upphörde den 9 december 2012.

 

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons