Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

NRC Group tar järnvägstekniskt kontrakt med Bane NOR

NRC byter slipers på flera sträckor på Nordlandsbanan. Arkivbild
NRC byter slipers på flera sträckor på Nordlandsbanan. Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 13 maj 2019

NRC Group har tagit ett järnvägstekniskt kontrakt av Bane NOR gällande norska Nordlandsbanen. Kontraktet uppgår till 123 miljoner norska kronor med option om ytterligare 75 miljoner kronor.

NRC-gruppen kommer att förnya slipers på flera sträckor på Nordlandsbanen under åren 2019-2021. För 2019 planeras ett syllbyte av totalt 27 spår kilometer på linjen Lassemoen - Namsskogan och Mjavatn - Svenningsdal. År 2020 kommer totalt 21 kilometer kilometer att förnyas och år 2021 totalt 25 spårkilometer. Dessutom finns det möjlighet att byta ut totalt 43 kilometer kilometer år 2022. I byggkontraktet kommer även spårjusteringar och signaltekniskt arbete att utföras.

– Vi är mycket nöjda med att säkra ett annat spårkontrakt på den norska marknaden. Vi är redo att starta något som kommer att vara ett långvarigt och omfattande projekt på banan som förbinder Norge från nord till syd, säger Henning Olsen, vd för NRC Group.

– Vi arbetar varje dag för att säkerställa en hållbar infrastruktur och är stolt över att vara en del av projekt där som skapar en ökad miljövänlig transport av människor och varor, avslutar Olsen.

Projektet startar i augusti 2019, med planerat slutförande i november 2021. Det är en tidsfrist på 10 dagar för tilldelning av kontraktet.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons