Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 18 2019
Senaste Nytt

HS1 förordar järnvägslinje mellan London och Bordeaux

Bordeaux centralstation Gare de St. Jean. Mellan Kanaltunneln och Bordeaux kan höghastighetstågen nå hastigheter upp till 322 kilometer i timmen. Foto: Flickr.
Bordeaux centralstation Gare de St. Jean. Mellan Kanaltunneln och Bordeaux kan höghastighetstågen nå hastigheter upp till 322 kilometer i timmen. Foto: Flickr.
Publicerad av
Markku Björkman - 10 maj 2019

Brittiska infrastrukturföretaget HS1 Ltd anser att järnvägspassagerarna skulle kunna resa från London till Bordeaux på mindre än fem timmar, med hjälp av en nyligen föreslagen höghastighetslinje.

Konceptet av en förbindelse mellan London och Bordeaux stöds av HS1:s vd Keith Ludeman och Bordeaux’ borgmästare Nicolas Florian.

I samband med presentationen av en plan för höghastighetstågsresor för Bordeaux ´invånare nyligen underströk båda parter att passagerarna snart har möjlighet att uppleva snabba och miljövänliga resor mellan London och sydvästra Frankrike.

HS1 Ltd:s vd, Keith Ludeman, träffade borgmästaren i Bordeaux och regionchefen i Nouvelle-Aquitaine-regionen för att diskutera utvecklingen av den första helt nya ”kanalunderskridande järnvägsförbindelsen” på mer än 25 år.

HS1 Ltd, som äger och bedriver höghastighetståg som förbinder London och Kent med Kanaltunneln, räknar med att upp till 200 000 passagerare kommer att använda servicen per år. För närvarande flyger mer än en miljon människor från Storbritannien till sydvästra delen av Frankrike varje år.

- Utsikten att kunna resa mellan centrala London och Bordeaux på mindre än fem timmar placerar därmed denna sydfranska stad inom räckhåll för affärsresenärer och semesterfirare. Frankrike är det näst mest populära utländska semestermål för britter utomlands. Dessutom finns det även det ett kommersiellt incitament som talar tydligt för öppnandet av denna rutt, säger Keith Ludeman.

Tågresor direkt till städernas centra hjälper passagerarna att undvika köerna och därmed sparar resenärerna in extra restid i samband med uppehåll på hektiska flygplatser.

- Det blir också mycket mer miljövänligt, eftersom en resa med höghastighetståg orsakar 90 procent mindre föroreningar än ett flygplan, understryker Ludeman.

År 2018 kom internationella järnvägsoperatörer, däribland LISEA, Eurotunnel och SNCF Réseau, överens om att samarbeta om nya tågförbindelser- och linjer, vilket bland annat syftar till att möjliggöra skapandet av en ny internationell spårbunden direktservice till Bordeaux inom två år.

Den föreslagna sträckan som ska utvecklas av HS1 Ltd kommer att använda LISEAs nyligen färdiga 302 kilometer länga franska höghastighetstågssträcka, som förbinder Tours med Bordeaux. Den nya servicen kommer att vara direkt, utan tågbyten och den erbjuder mindre än fem timmars resetid.

 

Annons

Annons

Annons