Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 18 2019
Senaste Nytt

Baden-Württemberg vill återöppna flera nerlagda järnvägslinjer

Invigning av ett nytt tåg för delstaten Baden-Württenberg. Foto: bwegt
Invigning av ett nytt tåg för delstaten Baden-Württenberg. Foto: bwegt
Publicerad av
Markku Björkman - 06 maj 2019

Den tyska delstaten Baden-Württemberg har upptäckt 41 nerlagda järnvägslinjer som skulle kunna öppnas igen som ett led i delstatens ansträngningar att förbättra utbudet inom kollektivtrafiken.

Tidigare nerlagda järnvägssträckor som Radolfzell-Stockach och Böblingen-Dettenhausen, som öppnades 1996, och Tübingen-Herrenberg-linjen, som öppnades 1999, har visat att vissa avsnitt är idag mer livskraftiga än i det förgångna, betonar delstaten Württembergs transportminister Winfried Hermann.

- Många av de sträckor som stängdes mellan 1960 och 1990 förfogar över betydligt högre passagerarpotential idag än vid tidpunkten för stängningen, säger Hermann.

- Vi vill undersöka huruvida en reaktivering är fortfarande möjlig.

Ursprungligen undersöktes 75 tidigare järnvägslinjer. En genomförbarhetsstudie som publicerades 2018 begränsade siffran av möjliga sträckor till 41.

En analys om eventuell passagerartrafik och om nödvändiga investeringar längs dessa linjer pågår just nu med avsikt att komma fram till ett beslut om de sista slutliga 15 rutterna som förväntas bli återöppnade i slutet av 2020.

Meningen är kommunerna tar på sig finansieringen av byggandet och driften medan statens uppgift blir att främja investeringar när det gäller förlängning av linjerna eller eventuell elektrifiering, som förväntas ske via federala regeringens stadkommunala finanslag (LGFVG).

Som ett särskilt incitament har staten också erbjudit sig att finansiera driften av de första 100 kilometrarna av återöppnad järnväg.

Annons

Annons

Annons