Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Inte möjligt att starta natttågstrafik från Sverige

Regeringen vill starta nattågstrafik från Sverige. Foto: SJ
Regeringen vill starta nattågstrafik från Sverige. Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 18 apr 2019

Regeringen har anslagit 50 miljoner under 2019 för nattåg till kontinenten. Detta är en orealistisk politisk dröm. Det menar Bertil Hylén, tidigare utredare vid bland annat Statens väg- och transportforskningsinstitut i en debattartikel i SvD.

Redan i dag är det i praktiken för sent att få tåglägen i tågplanen som börjar i december 2019 (T20). Alla svenska sov- och liggvagnar behövs för trafik i Sverige. Svenska vagnar är dessutom för breda för trafik på kontinenten. För trafik över Öresund och Stora Bält ställs särskilda krav, bland annat nödbromsblockering.

Om staten vill satsa skattepengar på nattåg till Europa måste trafiken upphandlas i konkurrens. (EU-förordningarna 1370/2007 och 2016/2338). Oberoende av vem som ska tillhandahålla fordon är några tågsätt med nya sovvagnar en affär på flera hundra miljoner kronor. Jag anser att nattåg till kontinenten bara är ett grönt hugskott utan förankring i dagens eller morgondagens resemarknad, argumenterar Bertil Hylén i SvD.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons