Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Rhätische Bahn presenterade första Capricorn-tåget

Tågen, som färdas i hastigheter runt 120 km/h, har 164 platser, inklusive 35 i första klass. Foto: Rhätische Bahn, RhB
Tågen, som färdas i hastigheter runt 120 km/h, har 164 platser, inklusive 35 i första klass. Foto: Rhätische Bahn, RhB
Publicerad av
Markku Björkman - 16 apr 2019

Schweiziska järnvägsoperatören Rhätische Bahn, RhB och Stadler firade nyligen invigningen av den första pendeltåget av typ "Capricorn", vid ett evenemang i Altenrhein med cirka 120 gäster.

RhB tecknade i juni 2016 ett kontrakt med Stadler på 285 miljoner SFr för 27 nya Flügel-EMU: er med möjlighet att köpa upp till 20 stycken extra tåg, vilket också skedde i november 2016 genom en beställning på ytterligare 9 tåg till en kostnad av SFr 67,9 miljoner SFr.

Vid ceremonin presenterade RhB-direktören, Dr Renato Fasciati, och Stadlers VD, Dr Thomas Ahlburg, det nya tåget, innan de klippte av ett rött band.

De första nya tågen kommer att sättas in på linjerna Landquart - Davos - Filisur under senhösten och på sträckan Landquart - Klosters - Davos/St Moritz – under året 2021.

Fasciati konstaterade att inköpet av dessa tågsätt är RhBs största anskaffning av rullande materiel någonsin. Det tillför företaget bekvämare tåg med lättare tillgång till passagerare med nedsatt rörlighet.

Tågen är utrustade med eluttag och ett passagerarinformationssystem som också visar utsikten framåt från förarhytten samt stora multifunktionella hyllor och utrymmen för cyklar, skidor och annan sportutrustning, inklusive för barnvagnar och bagage.

Rhätische Bahn förfogar över 89 ellok och motorvagnar samt 374 sittvagnar och 997 godsvagnar. RhB är smalspårigt med 1000 mm spårvidd (meterspår). Bolaget har en omfattande godstrafik med en stor omlastningsterminal för gods från SBB i Landquart och en stor omlastningscentral för landsvägsgods i Samedan.

Bangårdar, stickspår och omlastningsställen finns på ett 30-tal platser längs nätet. Godstrafiken motsvarar ca 100 000 lastbilar per år, och eftersom vägarna ofta är både smala och krokiga i Alperna bidrar denna trafik till minskat slitage på vägarna och en ökad trafiksäkerhet. Godsvagnar kopplas ofta till och från passagerartågen under tiden tågen gör ordinarie uppehåll på stationerna och denna hantering sker så smidigt att tidtabellen knappt påverkas alls.

Vissa delar av Alperna är helt beroende av att järnvägen kan förmedla gods, särskilt timmertransporter och bulkvaror på grund av de branta vägarna, men även det allmänna distributionsnätet för dagligvaror använder sig av järnvägen.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons