Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 26 2019
Senaste Nytt

Lyon omförhandlar Rhônexpress-koncessionen

Rhônexpress-spårvagn vid Lyons flygplats med en av terminalerna till vänster. Foto: Staden Lyon
Rhônexpress-spårvagn vid Lyons flygplats med en av terminalerna till vänster. Foto: Staden Lyon
Publicerad av
Markku Björkman - 15 apr 2019

Franska staden Lyons stadsregering och stadens kollektivtrafikmyndighet Sytral tillkännagav den 12 april att de planerar att omförhandla koncessionen för spårvagnslinjen Rhônexpress mellan centrum och flygplatsen Lyon-Saint Exupéry.

Denna 23 kilometer långa linje som öppnades i augusti 2010, bedrivs inom ramen av en 30-årig koncession som tilldelades Rhônexpress-konsortiet Vinci (28,2 procent), Vossloh Infrastructure Service (4,2 procent), Cegelec Centre Est (2,8 procent) och Caisse des Dépôts et Consignations .

Syftet med omförhandlingen är att förbättra tjänsterna på spårvägslinje T3, som delar infrastruktur med Rhônexpress, genom att sänka kostnaderna och möjliggöra drift av alternativa kollektivtrafikstjänster till flygplatsen.

Mer specifikt betyder koncession "tillstånd att bedriva viss verksamhet". Ordet koncession kommer från det latinska concessio, en bildning av concedere, som betyder medgiva eller tillstädja.

Enligt det nuvarande kontraktet kan Sytral inte öka servicen på linje T3 om det resulterar i en minskad turtäthet på spårvagnslinjen. Men med en snabbt tilltagande efterfrågan på linje T3 tror Sytral att det därmed skapas även ny kapacitet så att spårvagnstjänsterna ökar i östra delen av Lyon.

Staden är angelägen om att sluta spårvagnens monopol när det gäller transiteringen till flygplatsen och erbjuda en långsammare kollektivtrafik med lägre priser.

Den nuvarande avgiften på 27,80 euro för en Rhônexpress-resa mellan flygplatsen och stadskärnan anses vara "orimligt hög" av Lyons storstadsregering och därför vill Sytral uppnå minskning av biljettpriser genom omförhandling av koncessionsavtalet.

 

 

Annons

Annons

Annons